Firman Bloggar!

Direktlänk till inlägg 20 februari 2009

En spalt? Fan vad balt!

Av Rengbo/Nilsson - 20 februari 2009 09:02



Då var det dags för er att åter spendera lite

kvalitetstid tillsammans med mig gott folk!!

För ett par dagar sedan drabbades jag av en hemsk sak. Jag var som så många gånger förr hemma hos min gode vän Manne. Han har en liten son på 7 månader som jag brukar underhålla med lite bus bestående av diverse gulliga grimaser och konstiga ljud. Det hemska i det hela är att jag ligger på knä och har precis fått till en av världshistoriens absolut roligaste grimaser när Manne kommer upp bakifrån och frågar vad det är för ärr jag har på ryggen. Jag trodde naturligtvis först att han skojade med mig, men min grimas byttes strax ut mot en mer sorgsen min och jag fick en tår i ögat när det gick upp för mig att det som i Mannes ögon såg ut som ett ärr i själva verket var BRISTNINGAR längst ner på ryggen.


Hans sambo konfirmerade att det rörde sig om bristningar så även om jag inte såg dem själv (de satt ju på ryggen och mina ögon sitter i ansiktet) så är jag numera medveten om att de finns där.

För att förtydliga det hemska i det hela så har jag sökt på Wikipedia och i Nationalencyklopedin vad en bristning i huden egentligen är. Det skrämmande svaret har jag kopierat in i denna texten och jag tyckte det var passande att sätta det viktigaste i fet och kursiv stil.

"Bristningar i huden innebär tunna, mörka nätliknande linjer över huden som bildas när huden inte "hinner med" växten av annan vävnad under. Dessa uppkommer ofta vid övervikt, hård styrketräning, fetma och i puberteten (då främst hos flickor), samt vid graviditet. Bristningar är ofarliga och har en tendens att blekna till en silveraktig färg med tiden"

Det enda jag inte kan hålla med om är färgen på bristningarna. Mina

är nämligen för ljusa för att kallas för tunna, mörka nätliknande linjer.

Till saken hör att jag ALDRIG varit överviktig, ALDRIG tränat styrketräning och jag är ganska säker på att jag inte ens varit i närheten av att vara gravid. Hur är det då möjligt att en sån som jag drabbats av detta fenomen?


Är jag ett medicinskt under eller ligger det något normalt bakom dessa små förhatliga bristningar? Nu söker jag läsare som besitter kunskap i detta ämne. Ni kan ju höra av er till Firman och ge förslag på hur det har gott till när en för övrigt näst intill perfekt kropp fått sådana här defekter på ryggen.  

Firmans mailadress är firman2009@live.se och vill man

hellre ge en kommentar här i bloggen så går det minst lika bra.

Som en sista liten oväsentlig punkt måste jag få tacka för förtroendet att låta mig skriva några rader i veckan här. Till nästa gång kan ni passa på att gnugga en geniknöl eller två för jag utlovar egenhändigt ihopsnickrad hjärngympa. Det blir som ett aerobicspass för hjärnan fast utan skrikande kärring och "dunka dunka"...

---------
Anders "Giis" Mårtensson

 
 
Ingen bild

krille

20 februari 2009 15:39

Joooo, säkert att du lekte på golvet. Vet precis vad du o Manne gjorde när han fick syn på det bristningen......

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Rengbo/Nilsson - 31 oktober 2009 08:30

FIRMAN BLOGGAR FLYTTAR!Det har blivit dags för vår kära blogg att flytta. Ni hittar från och med nu Firman Bloggar på följande adress:http://www.firmanbloggar.se   GLÖM INTE ATT LÄGGA IN DEN NYA ADRESSEN SOM BOKMÄRKE ELLER STARTSID...

Av Rengbo/Nilsson - 30 oktober 2009 11:17

Imorgon lördag är det på dagen ett år sedan Firman Bloggar "föddes" och utvecklingen som varit kunde vi bara fantisera om. Detta kommer vi att fira på ett alldeles speciellt sätt, hur får Ni veta om Ni kikar in igen tidigt imorgonbitti. Håll utkik, s...

Av Rengbo/Nilsson - 29 oktober 2009 11:00

    IDAG HAR JAG BARA LITE TANKAR ATT FÖRMEDLA!Regeringen satsar ett antal miljoner på förorternas föreningar. Varför?De vill ju inte vaccinera sig så det finns snart inga människor i förorterna längre...!!I riksdagen fattas viktiga beslut. Ja, ...

Av Rengbo/Nilsson - 29 oktober 2009 07:45

Precis som vi lovande under gårdagen kommer här BK Skansen tränarlösning inför nästa säsong. Hjälptränare till nuvarande Anders Nilsson blir Marcus Jönson och som målvaktstränare kommer Johan Sörensen att komplettera.- Marcus är en person med ledareg...

Av Rengbo/Nilsson - 28 oktober 2009 11:00

   GYLLE AIF har gjort klart med en ny tränarkonstellation till nästa säsong.Rickard Harletun stannar kvar och till sin hjälp får han Ola Persson som närmast kommer från spel i BK Skansen. - Denna konstellation har varit på gång i några år,...

Presentation

Omröstning

Vad är din inställning till Anna Anka, positiv eller negativ?
 Positiv
 Negativ

Fråga mig

0 besvarade frågor

Firmans egna gästbok

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20
21
22
23
24
25 26 27
28
<<< Februari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards