Firman Bloggar!

Alla inlägg under november 2008

Av Rengbo/Nilsson - 30 november 2008 10:38

...semester är skönt!
...70 års kalaset blev lyckat.
...frimånaden har påbörjats.
...slutspel på onsdag.
...mycket rykte på spelarfronten.
...solen lyser med sin frånvaro här på Teneriffa.
...många olästa mail väntar på måndag!
...julklappar måste fixas.
...dags att de yngre tar över?
...handdukarna har fått fungera som filtar.
...shorts byts mot långkalsonger.
...lugn byts mot stress!
...vardagen infinner sig.
...msn återupplivas!
...lika blek som när man åkte.
...truppen ska spikas, intressant.
...sms funkar även på Teneriffa.
...hemresa idag, borta bra men hemma bäst!
----------
Firman 1/2

Av Rengbo/Nilsson - 29 november 2008 00:05




Lördagar har så här långt kunnat förknippas med "Firman tipsar" och så blir även fallet denna veckan. Som vanligt inleder vi med den engelska fotbollen!


Först ut av eftermiddagens vinnare blir Stoke som också har blivit lite av vårt ”följelag” på bloggen. Förra veckan gjorde man vad vi hade hoppats på mot West Bromwich och då man dessutom får tillbaka Ricardo Fuller efter sin avstängning är knappast chansen mindre idag. Vi tror på femte raka (!) hemma på Britannia Stadium och ettan spelas till höga 2,45 på expekt.


Om Stoke har blivit lite av ett favoritlag så är West Bromwich raka motsatsen. Senast skapade man inte en målchans under 90 minuter och man är bevisligen tama på resande fot. Denna lördag ställs man mot Wigan som är obesegrad i de fyra senaste matcherna. Det är hemma på J.J.B.Staduim som trepoängarna ska tas och vi tror på en ny ”trea” till hyggliga 1,80.


Eftersom vi gärna vill ha ”pling” på våra matcher håller vi oss inom stryktipsraden och sist ut i veckans trippel blir Nottingham Forest. Årets säsong har inletts på ett miserabelt sätt och man parkerar för tillfället sist i The Championchip. Denna matchen är således mycket viktig och Barnsley är ett lag som man måste slå hemma på City Ground om ett nytt kontrakt ska kunna bärgas. 2,30 är taget!


Den fullbordade trippeln ger strax över 10 ggr degen - RYGGA!  


Över till travet och eftersom det handlar om "pappas gata" och då otaliga arbetstimmar har lagts ner under veckan blir presentationen något mer utförlig än vad Ni är vana vid. Jag väljer för ovanlighetens skull att ta fram min sunda vinnare samt roliga skrällbud i respektive avdelning, häng på!


I V75-1 måste det vara dags för 1 Ganador som denna gång dessutom ska utrustas med ett helstängt huvudlag och tillsammans med Björn Goop räknar jag med ledning från start till mål! För er som letar skräll bör 6 Roberto streckas.


V75-2 och återigen kan det handla om spets och slut, denna gång för 2 Bravo Nalan som står med ett perfekt läge och som dessutom bör ha gått framåt rejält med sitt senaste lopp i kroppen. Skrälldragen är 8 Chipman samt 9 Viking Håleryd.


V75-3 och mycket talar för att 1 Arras leder varje meter. Han trivs dessutom extra bra på Jägersro och kan vara en sund spik. Med 3 Persos Yankee, 5 Harmonic Silvio, 7 Narval D´Ecajeul och 10 Euro Staro Crown är loppet heltäckt!


V75-4 är ett lärlingslopp för ston vilket för det mesta innebär hopplöst att bena ut. 4 Hoity Toity Face befinner sig i sitt livs form och gör hon om sin senaste prestation blir hon åter att räkna med. Skrälldraget är 12 Madame Arriba.


V75-5 är Svensk Uppfödningslöpning 2008 och här ropas det friskt om 3 Zamba Boko som ska vara en häst utöver det vanliga. Tänkbar spik, men för Er som är ute efter de stora pengarna kan streck för de fem innersta spåren vara en idé.


V76-6 och jag tror mycket på 8 Max Hugo som senast avslutade fenomenalt och med bättre klaff idag kan det vara dags för seger. Eftersom han endast är streckad på drygt var tionde kupong känns det tämligen onödigt att nämna en skräll…

V75-avslutningen tror jag går till ”hemmalaget” och då i form av 6 Happy Dancer som troligtvis sitter i spets på ”kör” och därifrån dirigerar Erik Adielsson hela vägen! Skrällbuden är 2 Maximal Value och 7 Min Narkissos.


För Er som inte vill komponera systemet själv kan det vara läge att strecka mina vinnare och därefter ta hjälp av Harry Boy. Allt från 50 kronor är det som gäller!


LYCKA TILL!

----------
Firman

Av Rengbo/Nilsson - 28 november 2008 15:12



Det fullkomligt strömmar in på förslag gällande "lika som bär" och vi

gör givetvis vårt bästa för att kunna presentera så många som möjligt!

Dagens första förslag kommer från Alex "vi ses där IFK är" Nilsson.
Som vanligt gäller; VEM ÄR EGENTLIGEN VEM?


 

   Anders Södergren         Richard Richardsson


Medan nästa förslag kommer från Mathias "Hasse Borg" Jönsson!

 

   Wahne Rooney                   Shrek

----------
Firman

Av Rengbo/Nilsson - 28 november 2008 11:25


  


  • Höllviken vann gårdagens träningsmatch mot IFK Trelleborg med 2-0. I IFK provspelade bland annat Dez Idrizi.
  • Martin Kellerman som spelade för Stavsten/Ymor (nybildade FC Trelleborg) i år är nära övergång till Ystad IF. Samma förening verkar tappa André Andersson till Vellinge IF.
  • Bunkefloprofilen Andreas Thulin som under detta året har representerat Kävlinge är nu klar för Bunkeflo FF.
  • Lovande Daniel Sliper utlånad från Malmö FF till LB07 under detta året - står numera utan kontrakt.
  • Anderslöv fortsätter att tappa folk och senast i raden är Louis Da Silva som nu definitivt har bestämt sig för en övergång till division 2-laget Klagshamn. Samma förening har knutit till sig de 19-åriga LB07-spelarna Niklas Hammer (målvakt) och Victor Magnusson (mittfältare).
  • Mats Lilienberg har för avsikt att spela ytterligare ett år i division 4-klubben Höörs IS. Samma klubb kunde för övrigt i dagarna presentera sitt första nyförvärv inför kommande säsong, nämligen den 26-årige mittbacken Torbjörn Boklund - närmast från Löberöd.
  • Roger Parmstrand, som senast tränade Gislöv, är i veckan presenterad som ny tränare i Lilla Beddinge.
  • Sebatin Avci och Labinot Dreshaj ska enligt rykten vara nära en övergång till Kvarny IK.
  • Magnus Holmberg meddelade under gårdagen att han definitivt har bestämt sig för spel i Lilla Torg nästa år. Därmed bör tränare - och vår gästbloggare - Rickard Nordström vara mer än nöjd med sin anfallstrio inför debuten i division 2. Sedan tidigare är ju såväl Kali Diallo som Seath Sandmark klara för klubben.
  • Trelleborgsbekantingen Johan Åkesson är aktuell för de i Allsvenskan nyuppflyttade Brommapojkarna.

----------
Firman

Av Rengbo/Nilsson - 28 november 2008 08:17


Så har vi då lagt vår tredje omröstning till handlingarna och vi kan återigen glädja oss åt ett STORT intresse. Hela 81 (!) personer röstade på vilket derby man helst vill se och vann gjorde matchen mellan Liverpool – Everton vilken fick 30,9 procent av rösterna. God tvåa slutade Inter – Milan med sina 25,9 procent medan Arsenal – Tottenham tog hand om bronset med sina 23,5 procent. Tack alla Ni som röstat!


Ingen brist på samtalsämnen...

Helgen som stundar går i ”trevlighetens” tecken. Imorgon väntar nämligen ett 30-årsgalaj och det är ingen mindre än min gode vän Martin Nordblad som bjuder till fest. Det ryktas dessutom om att hela IFK-gänget ska komma och skulle det brista på samtalsämnen kan man kanske alltid ta upp helgens drabbning i TA-cupen…


Ny omröstning upplagd!

Givetvis har vi valt att dra i gång en ny omröstning och eftersom vår läsarkrets till största delen handlar om fotbollsintresserade väljer vi att stanna kvar vid ämnet. Denna gång vill vi veta vilken liga Ni anser presenterar den roligaste och mest sevärda fotbollen. Ni har sju olika alternativ att välja mellan och som vanligt finner Ni den i högerkant av rutan.


Snart är allt som vanligt igen...

I vanliga fall pratar vi om att veckorna går snabbt, men denna vecka har inte varit som alla andra. Min bloggkamrat har nämligen (som väl alla känner till vid det här laget!) befunnit sig utomlands och det dagliga ”tugget” har därmed uteblivit. Men på söndag är allt som vanligt igen…


Senare under dagen kommer vi att presentera

nya roliga förslag på "lika som bär" - håll utkik!
---------
Firman

Av Rengbo/Nilsson - 27 november 2008 12:30


Hej allesammans, mitt namn är Rickard Nordström!

Jag har fått äran att få vara gästbloggare hos "Firman". Jag känner

mig mycket hedrad och ska här göra en kort presentation av mig själv.

                       
Jag är 35 år ung och gift med Mimmi. Vi har barnen Evelina,

Julia och Mio. Återkommer säkert senare till just min fru Mimmi.

Jag är utbildad lärare och har idag en 3:e klass på Lindeborgsskolan i Malmö. Läraryrket är verkligen något jag älskar. Att få jobba med framtiden, dvs barnen, är fantastiskt. Att få kunna forma gruppen och utveckla varje individ att gå framåt i sin utveckling för att sen ha så bra förutsättningar som möjligt för att bli en bra samhällsmedborgare känns helt rätt.




Efter en hyfsat bra fotbollskarriär med bland annat spel i "gamla" division 2 med BK Olympic, Skånelaget, landslagsläger med P15, Stadslaget etc tog jag ett beslut för 5 år sedan att försöka mig på en karriär som fotbollstränare. Jag tog över Lilla Torg FF i division 5 och har med raska steg tagit laget upp i nästa års division 2.
                            
Jag lever för fotbollen (ja givetvis för min familj också), men fotbollen är liksom en drog, jag kan inte vara utan den. När jag träffade min fru för snart 7 år sedan klargjorde jag för henne vad fotbollen betydde för mig. Ja, just det - jag skulle ju återkomma till min fru. Utan henne hade jag inte varit där jag är idag...

Jag satsar helhjärtat på en tränarkarriär och lägger ner oerhört mycket tid och
kraft på det. Jag brinner för fotboll och har ett engagemang utöver det vanliga.
                               
Ett nytt språk i utbildningen...
Jag har gått den nya tränarutbildningen och är nu utbildad i steget

"Pro Advanced Level". Den motsvarar gamla steg 3 + ett par fortbildningar.

I den nya utbildningen jobbar man helt och hållet med ett nytt "språk". Terminologin har justerats. Jag vet och känner till det "nya språket", men hur många av mina andra tränarkollegor (som inte gått den nya utbildningen) vet vad tex "lågt risktagande" - "spelyta 2" - och vad skillnaden är på kontring och omställning.

Jag vill utvecklas och bli en framtida proffstränare. Man måste söka olika vägar mot framgång. Jag har min filosofi klar och jag har lagt upp en plan på hur jag vill att min framtid ska se ut.

Vill ta ett lag till Allsvenskt guld...
Jag har nu varit i Lilla Torg FF i 5 år. Så länge spelarna och styrelsen ger mig förtroendet och verkligen gillar mina idéer finns det ingen anledning att byta. Det kommer säkert en dag då jag vill anta nya utmaningar och då är jag redo att föra upp nästa lag ett par divisioner eller varför inte ta ett lag till ett Allsvenskt guld?

Malmös svar på Mourinho...
Många som känner till min tränar- och ledarfilosofi och vet hur jag är som privatperson säger att jag är "Malmös Mourinho". Jag tar det som en komplimang. Jag kan vara självsäker och kaxig, men vad är det för fel med det? Bara jag står för vad jag säger, vet vad jag pratar om och ger mina spelare den utbildning de behöver för att laget ska lyckas är jag gärna "Malmös Mourinho".

Jag vill tacka "Firman" för mitt gästspel på bloggen och

då jag har fått en förfrågan om en fortsättning lär vi snart ses igen!

Om man är intresserad av att följa min tankar och funderingar

har jag en egen blogg: www.rickardnordström.bloggagratis.se/
VÄLKOMNA DIT!

Till sist vill jag vill passa på att önska mina tränarkollegor Kalle Palm och Martin Rengbo lycka till, jag hoppas Anders Nilsson fortsätter att ösa in mål och att hela Östra Torp får ett kanonroligt och givande 2009!

På återseende!
Mvh,
Rickard Nordström
Lilla Torg FF



-------------------------------------------------------------------------------
Vi tackar givetvis Rickard för sin debutblogg hos oss och som

han nyss klargjorde har han för avsikt att komma tillbaka. Kul!

-----------
Firman

Av Rengbo/Nilsson - 27 november 2008 08:20


Semester innebär tid att fundera. Tid att spendera med familjen, kvalitetstid med barnen som det så fint heter. Man kan inte låta bli att även fundera på fotboll. När man saknar TV och missar fina CL-matcher får man kompensera med att blicka tillbaka pa fotbollsåret som gått...
 
                                     
Tillbakablick...
Efter två år hos "di randiga" var valet enkelt när Torp frågade om jag var sugen på att komma tillbaka. Truppen var sargad men potentialen var stor, det visste jag. Det blev många nya, men som truppen såg ut fanns det inte så många alternativ.
 
Målet var division fem!
Fullt fokus på att få en bra sammanhållning och den social biten prioriterades HÖGT!
(Någonstans här började jag tro att det var möjligt...)
 
Träningsmatcherna gick hyfsat - för att

inte säga bra - och harmonin infann sig snabbt!
...Ekan var GRYM!
...Märta (vilka assist) och Marklund (vilka genombrott) gav oss ett ruggigt kantspel!
...Jysse och Mattsson växte ut till giganter i mittförsvaret!
...Mini vann alla dueller...
...Osten var bättre än vad jag vågade drömma om...
...Ante levererade!
...Fridde var bara snygg!
 
Nu missar jag säkert många som förtjanar ett omnämnande men Ni ska veta

att jag uppskattade varje minut jag fick äran att spela med Er - TACK!
 
Hoppas jag kan göra samma tillbakablick efter kommande säsong!

- upp till bevis Kalle och Thorsten! :-)
 
Över 100 mål - RESPEKT!

En ny gästbloggare dyker upp om ett par timmar!
Jag vet vem det är, snart Ni mé!


Dags att njuta av ledigheten igen!
Ciao! 
-----------
Firman 1/2

Av Rengbo/Nilsson - 26 november 2008 09:55



  • Brödraduon Dez och Lindit Idrizi ska enligt uppgift vara aktuella för IFK!

  • Det händer en hel del i BK Skansen. För Er som inte vet är Fredrik Hahne klar som ny andretränare och han verkar inte ligga på latsidan. Som vi tidigare meddelat har Henrik Jensen varit nära en övergång och han är nu helt klar.
  • Även Ramiz Bunjaku och Robin Melander har skrivit på för Albäcksgänget. Den senare är för övrigt lillebror till en av våra gästbloggare - Dennis Melander!
  • Eric Olsson har som vi tidigare meddelat varit aktuell för en övergång till FC Trelleborg. Nu är också papperna påskrivna och klubben kan därmed presentera sitt första nyförvärv inför sin andra säsong i division tre.
  • I samma förening provtränar Teddy Nicola för att om möjligt få ett kontrakt. Han tillhör i nuläget BK Näset.

  • Tomelillas anfallare - Joakim Fritzon - har under senhösten spelat två testmatcher med Lunds BK och sägs vara nära en övergång!
  • Sebastian Grönberg, tidigare andremålvakt i Pellister, är aktuell för Behar.
  • Oxie IF har som de flesta känner till tappat sin tränarduo Kalle Palm och Torsten Bohlen till Östra Torp. Men inte nog med detta utan nu verkar det även som om en del spelare är på glid från föreningen.
  • Att Magnus Holmberg tränar med Lilla Torg och är nära en övergång har vi tidigare konstaterat och nu verkar det även vara så att mittbacken Ercan Okur letar ny klubb. Bland tänkbara adresser finns LB07 och IFK Malmö.
  • Även yttermittfältaren Samir Diaz Emanuelsson verkar söka sig bort från nya tränaren Olof Persson. I hans fall nämns Höllvikens GIF som det hetaste alternativet.

  • Till sist kan vi även berätta att Skåneboll har spikar seriesammansättningen inför 2009. Detta kan Ni läsa mera om på -www.skaneboll.se -
    -----------
    Firman

Presentation

Omröstning

Vad är din inställning till Anna Anka, positiv eller negativ?
 Positiv
 Negativ

Fråga mig

0 besvarade frågor

Firmans egna gästbok

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<<
November 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards