Firman Bloggar!

Alla inlägg under februari 2009

Av Rengbo/Nilsson - 27 februari 2009 23:52

Det har åter hunnit bli lördag vilket innebär nya heta tips från Firman. Åtminstone när det gäller sportspelet. För vad hästarna beträffar så har vi denna vecka en gästtippare vilkas idéer Ni finner längre ner...


Middlesbrough - Liverpool 2
Knipen på strupen för Liverpool. Varje match måste vinnas och även om det skulle bli segrar i alla matcher är det ytterst tveksamt om det räcker till liga-GULD. Klasskillnad på lagen men Liverpool har en Championsleague match i benen. Tror på uddamålsvinst för Liverpool. Svenska spel ger 1,60


Bristol C - Blackpool 1
Bristol C är ett av seriens formstakaste lag och har dessutom fördel av hemmaplan. Jag utgår från att Bristol gör processen kort mot ett svagt Blackpool. Blackpool har inte vunnit på flertalet matcher och lär åka hem tomhänta. Svenska spel ger 1,60


Swansea - Charlton 1
Charlton lyckades kriga sig till en poäng senast mot bottengänget Barnsley. Trots detta är man jumbo och självförtroende lär vara under isen. Swansea är vanligtvis ett starkt hemmalag och har det överlägset bästa materialet. Svenska spel ger 1,50



Wolverhampton - Plymouth 1
Wolverhampton leder serien och har vunnit 11 av 17 hemmamatcher under säsongen. Mot ett klent Plymouth lär segersiffrorna bli ganska stora. Plymouth riskerar att åka ur och jag tror det är ett uppgivet lag som kommer till spel. Stark etta till lågt odds! Svenska spel ger 1,40

För den framfusiga ger fyrlingen 5,40.

Kanske läge att förvalta en hundring till en femhundring?
---------
Firman 1/2

Av Rengbo/Nilsson - 27 februari 2009 23:45

Firman kan för första gången presentera en gästtippare inom travet.
Det handlar om trelleborgsbördige Johan Liljeberg, numera bosatt i Vadstena. Ni som vill läsa mer om Johan kan scrolla ner på sidan och för Er som enbart är intresserade av hans heta V75-tips så kommer dem här...


Mitt namn är Johan Liljeberg och jag har fått nöjet att

delge er mina V75-tips till lördagens tävlingar på Åbytravet!
 
Lite saker att tänka på inför tävlingarna:

  •  Åby har dubbla open stretch vilket innebär invändiga spår över upploppet.
  • Detta är en av banorna där det "gröna kriget" brukar pågå, dvs Björn Goop vs. Åke Svanstedt.
  • Kolla väderlek och hovbeslag innan ni lämnar in era kuponger.
  • Spela så sent som möjligt så ni får all tänkbar information.
  • Våga gå på egna idéer och lyssna inte på alla experters tips.
  • Det blir ofta dubbelslag på Dagens Dubbel.


Ni som läser dessa rader funderar säkert på om jag är bra på att spela.
Till er vill jag säga att jag är mycket bra på att spela - dock är jag inte lika bra på att hämta ut...
 
V75-1 Loppets favorit 8 Orso med Johnny Takter i sulkyn ser ut att ha en mycket bra uppgift. Det troliga är att 3 Access Tooma når ledningen och därefter släpper till favoriten. Access Tooma är ingen dålig häst och på Åby får som bekant alla chansen, men min känsla är att Lähdekorpis häst är överlägsen detta gäng och jag förordar därför en spik på 8 Orso.
 
V75-2 Kanske kan vi få se lite av det gröna kriget här då både Åke Svanstedt och Björn Goop har bra hästar med hyfsade utgångslägen. En varning vill jag utfärda för 3 Mingla med Torbjörn Näslund i sulkyn. Detta är en stark häst som lär sitta direkt i andraspår. Dessutom verkar hon fungera mycket bra på Åby. Jag tror att det ska räcka med streck för: 2,3,4,6,7,9.
 
V75-3 Veckans guldspecial ser mycket öppen ut och jag vill lyfta fram två roliga i loppet. 1 Peasant Gallant som är Selin-tränad och Adielsson-körd. Han kan få rygg på en hårddragande Ludde (5 Joel Cortina) och fritt spurtutrymme 200 kvar. Då tror jag att det bara smäller till. Mitt andra roliga streck sätter jag på fältets bästa häst 12 Camilla Highness som satt fast med rubbet kvar senast och som denna gång lär brukas lite mer. I ett öppet lopp väljer jag att HELGARDERA då ingen på förhand känns chanslös.
 
V75-4 Här blir det mycket streck på 9 Lovely Lidob. Den fyraårige hingsten har bakspår och jag förordar istället en chansspik i 3 Rumbleinthejungle. Den Kalmartränade valacken var senast ute med tränaren i sulkyn och dessutom hade han stått över jobb. Denna gång går träningsrapporten i dur och med Björn Goop i sulkyn tror jag på ledning runt om. En intressant spik!

V75-5 Ett typiskt tvåhästarslopp med två duktiga startkuskar. Jag låser således loppet på de två favoriterna 1 Carmen Launcher och 6 Mulliga Ullis. Min förstahäst är springspårsgynnade Mulliga Ullis.

V75-6 Ett mycket fint klass 1-lopp där jag tror mest på 2 Fiona Southwind. Hästen står lite på tur för seger och med ett fint utgångsläge tror jag att det kan vara dags nu. Ta även med hästarna 1,3,4,5,6.

V75-7 Raderna börjar ta slut och i sista avdelningen prövar jag med singelstreck på 2 Qualentino. Som jag läser loppet körs hästen ganska omgående mot ledning och väl där blir den mycket svårfångad. För er med lite större plånböcker kan jag även rekomendera streck för Lähdekorpis intressanta duo 10 Catch the Flax och 11 Max Hugo.
 
Systemet ser då ut som följer:
V75-1: 8 Orso
V75-2: 2,3,4,6,7,9
V75-3: Alla tolv
V75-4: 3 Rumbleinthejungle
V75-5: 1,6
V75-6: 1,2,3,4,5,6
V75-7: 2 Qualentino
864 rader/432 kronor.
 
DD förslag 2-2 x valfri insats.
 
Lycka till!



Jag är född den 28 maj 1978. Mors dag tänker säkert vissa. Det stämmer förvisso men för mig betyder sista söndagen i maj någonting helt annat. Det är dagen man går och längtar till mer än någon annan dag på året. Det är nämligen då som Solvallas internationella elitlopp avgörs. Jag har själv haft förmånen att vara på plats under de senaste tio åren vilket varit helt fantastiska upplevelser var och en på sitt sätt. Min mor har därför fått äran att mottaga gratulationer från en sönderdrucken röst vid 13-tiden på telefon från E-läktaren. Denna dag hade dock inte uppskattats på samma sätt om man går på trav en gång om året. Det är tack vare att man upplevt de regntunga måndagskvällarna i november på Mantorpstravet med studiebidraget på spel som man på riktigt kan njuta av elitloppshelgen. Jag har en son på snart två år som endast var en månad gammal när pappa för första gången pratade med honom från Solvallas publikhav. En rolig sak med honom var att han innan sin tremånadersdag hade besökt inte mindre än fem travbanor. Det är sådant som kallas bra uppfostran....


Å andra sidan kan man konstatera att med familjens växande blir det mindre trav "live" och mer tid framför datorn och de utsökta sändningarna från ATG. Vi väntar ett nytt tillskott i familjen i år den 23 maj. Jag har sagt till min fru Malin att det gäller att föda i tid annars är risken stor att det blir mormor och morfar som får följa med upp till BB...

//Johan.

Av Rengbo/Nilsson - 27 februari 2009 09:24


Visst kan det låta patriotiskt att skrika ut Malmö Redhawks som vinnare ikväll, men efter att ha tagit del av information gällande Leksands laguppställning är det minst sagt motiverat!

Jens Bergenström (axelskada) och Petter Ullman (hjärnskakning) saknas sedan tidigare. I onsdags tvingades även Oliver Ekman-Larsson stå över mötet med Almtuna och detta pga magsjuka. Under gårdagen insjuknade ytterligare tre spelare; Janne Huokko, Pelle Prestberg och Robert Petrovickys. Dessa tre är därmed högst tveksamma till kvällens match. När det gäller Ekman-Larsson är han på bättringsvägen, men beslut om hans deltagande kommer att tas under dagen.

OAVSETT RESULTAT (!) KÄNNS UNIBETS 3,45

PÅ EN BORTASEGER SOM ETT KANONSPEL!!!
---------
Firman 2/2

Av Rengbo/Nilsson - 27 februari 2009 08:26





Det finns säkert ett par av er som läser denna Blogg dagligen som inte har en aning om vem Firman är. Jag förstår att frågorna är många och att ni längtat efter en grundlig genomgång.


Är det fotbollshuliganer som blivit portade från samtliga arenor på norra halvklotet som nu måste ge utlopp för sin överskottsenergi genom att skriva av sig här? Eller möjligtvis en advokatbyrå i en av John Grishams böcker? Själv har jag ingen aning om varifrån namnet kommer, men jag har efter noga efterforskningar letat upp receptet bakom detta fenomen som kallas för Firman!

Man tar helt enkelt en helt vanlig Martin. Han ska finnas i välsorterade matbutiker. Lägg vikt vid att verkligen klämma på Martin innan du stoppar ner honom i kundvagnen då många Martin nämligen är lite mjuka och sumpiga. Ett bra tips på hur en halvrutten Martin ska kännas är att sätta högra handen på Martins mage och trycka till lite lätt. Känns det som att din hand försvinner och om det kommer ett konstigt ljud från baksidan av honom då så finns det risk att du fått tag i ett dåligt ex av Martin. Ta ett varv i butiken tills odören lagt sig och upprepa sedan proceduren på en ny Martin. När du hittat en Martin med fast mage och känner dig nöjd så snabba dig till kassan. Annars finns det risk att någon gammal kärring norpar honom från din vagn. Väl hemma lägger du Martin i en god marinad och beger dig sen mot skogen...

När du kommit till skogen ska du leta efter en Anders. Det låter kanske lätt när man säger så, men det kommer att krävas minst ett par timmars hårt jobb innan du hittar honom. Lyft på stenar, klättra upp i träd. Tänk på att en Anders kan växa precis var som helst. När du ser en kalufs sticka upp bakom ett halvruttet träd som ligger och skräpar sedan stormen Gudrun är det dags att plocka fram häckasaxen. Smyg upp på Anders bakifrån och börja med att klippa vänsterbenet så långt ner som möjligt. Högerbenet som endast är ett stödjeben utgör ingen fara och kan med enkelhet sedan klippas och det är bara till att stoppa ner Anders i din säck innan du beger dig hemåt!

Martin som vid det här laget är välmarinerad bryns lite snabbt på båda sidorna och Anders skivar du upp i tunna skivor. Ta fram aluminiumfolie och placera Martin på den. Lägg sedan den skivade Anders på Martin. Se till att täcka Martin helt. För att få rätta stinget ska man även hålla på 3 liter rödvin innan man stänger in de båda i folien och kastar på dem på grillen där de får ligga i 45-50 minuter. Krydda med grillkrydda bjud in nära och kära och sedan är Firman redo att serveras...

-------------------------------

-------------------------------

Veckans hjärngympa är inte så värst krävande, men det är kanske lika bra med tanke på att helgens bravader ändå ofta tar kål på en del hjärnceller.


Oftast gul och guppande

17-(8+2) är antalet bokstäver i ordet jag söker

Första delen i ordet är de tre första bokstäverna i ett märke man kan ta i tre delprov. Dopp-, Bubbel- och Glid-prov.

Andra delen av ordet är en gammal indianstam i sydamerika fast med a istället för i.

Rätt ord skrivs givetvis in under "kommentarer" - lycka till!

----------
Anders "Giis" Mårtensson

Av Rengbo/Nilsson - 26 februari 2009 16:30


Firman vill på detta sätt be om ursäkt för dagens missöde. På grund av underhållsarbete på bloggen har det inte gått att logga in på sidan sedan midnatt och fram till eftermiddagen idag torsdag. Av den anledningen kommer morgondagens VECKANS FRÄCKIS att utgå och ersätts av EN SPALT? FAN VA BALT!

På lördag finns ånyo nya heta tips att tillgå i Firman Tipsar. Efter en del påtryckningar har vi dock till skillnad från tidigare valt att låta en av våra läsare stå för hästtipsen vilket mycket väl kan bli till ett återkommande inslag, om dessa tips nu är av lika hög klass som Firmans vill säga...
---------
Firman

Av Rengbo/Nilsson - 25 februari 2009 22:31




Om man försöker vara lite humoristisk kan man säga att det blev startgalopp för Vita Hästen, men glädjande nog blev resten av kvällen minst sagt stimulerande!

Grabbarna Benayoun och Drogba är båda värda ett STORT tack

eftersom dem fixade två 1-0-segrar för Liverpool respektive Chelsea!

4 ggr degen på Pool - wow!
Mycket riktigt är Real Madrid klart överskattat och 4 ggr degen på Liverpools bortaseger får anses vara en skänk från ovan. Även Chelseas hemmaodds till 1,75 var klart i överkant - ett STORT grattis säger vi till alla Er som tog rygg!

-------------------------
Tur att vaktis hade gjort sitt jobb...
27-26 med minuten kvar och egen boll var ett minst sagt upplagt läge för IFK Handboll i kvällens hemmamatch mot Hammarby. Men då kom en projektilpass i sidled och hade inte vaktmästaren stängt dörren kunde man letat upp bollen långt in i Östervångsparken...


Nu fick man nöja sig med ett oavgjort resultat vilket man trots allt ska vara väldigt glada över, speciellt då man snurrar på sju spelare där dessutom fixstjärnan TVINGADES halta runt under den andra halvleken!
-------------------------

Travtipsen höll sånär som på en läpp (Kundun Östervang!) men att båda spikförslagen satt hoppas vi iaf att någon hade glädje av. Den sistnämnda (Super Kahn 26% och dryga 6 ggr) var åtminstone ett fullvädigt avslut och kanske också en god hjälp till en rak Dagens Dubbel!

Snart är det dags för en ny Spalt - visst är det Balt!

---------
Firman






Av Rengbo/Nilsson - 25 februari 2009 14:58




Onsdag innebär som vanligt V64-tävlingar på Solvalla och jag

ska ge en kort summering av mina idéer i respektive avdelning!

V64-1
Detta lopp är heltäckt på fem streck; 2 B.W.L.Champion, 5 Yellow Eden,

6 Marshland, 8 Call On Me och 10 Staro Cold Carat.

V64-2
Ett stolopp där 3 Smashing Dame är stor favorit och

visst talar mycket för att hon leder hela vägen, jag spikar!

V64-3
3 Turbo Viking
är nästa jättelampa, men här dubblar jag med 6 Staro

Deep Purple som övertygade senast och som åter får Björn Goop i sulkyn.

V64-4
Här heter draget 12 Kundun Östervang (i nuläget bara streckad på var fjärde kupong!), men givna på lappen är även 3 Quartier Latin, 5 Caminetto,

10 Nightrider On och 13 King Of Spirit.

V64-5
6 Super Boy
har övertygat, men är knappast någon given vinnare ikväll. Jag tror mycket på startsnabbe 5 Blue Rocket och bakom nyss nämnda duo vimlar det av streckvärda kusar.

V64-6
1 Super Kahn
lär laddas vad som går och utan toköppning kan han stå

till mål. För att hålla systemet på en rimlig nivå väljer jag att chansspika!

Mitt systemförslag ser ut enligt följande:
V64-1 2,5,6,8,10 
V64-2 3 Smashing Dame
V64-3 3,6
V64-4 3,5,10,12,13
V64-5 5,6,7,8,9,10
V64-6 1 Super Kahn
300 rader/300 kronor


----------------------------

----------------------------


Då det gäller sportspelet är det Champions

League som pockar på mest uppmärksamhet.



* Kvällens i särklass bästa spel är VITA HÄSTEN (2,70)
mot ett Tingsryd som spelar helt utan någon motivation.


* Därefter anser jag att LIVERPOOLS bortaodds
(4,00) är på tok för högt mot ett överskattat Real Madrid.


* Till sist tror jag en hel del på CHELSEA (1,75) som
givetvis vill skaffa sig ett bra utgångsläge inför returen.

Singelspel rekommenderas som vanligt,

men för den djärve ger trippeln fullgoda 18,90!

Lycka till!

---------
Firman

Av Rengbo/Nilsson - 25 februari 2009 09:19





Ers Majestät har gett sitt godkännande och så fick dem därmed varandra till sist; Prinsessan Victoria och vår blivande Prins Daniel Westling! Bröllopet ska visst äga rum under försommaren nästa år, men jag undrar jag om det kan mäta sig med vad vissa av oss vanliga människor får uppleva i Slottsparken på Jordberga Gods några veckor senare...

Grattis till alla Er som följde upp tipsen på Jägersros hemsida
igår, återigen blev det nämligen en ganska så snygg nettovinst!

Måste erkänna att det är fördel Manchester United inför returmatchen på Old Trafford om två veckor. Men vem det också är fördel åt är ju Arsenal!

På lördag är det årets andra match för smyges stolthet, men för undertecknad är det mot Göteborg och Åbytravet som blickarna riktas. Själv har jag för avsikt att kliva in i handlingarna mot lokalkollegan Skansen nästkommande helg!

Spela alltid ettor i NHL!

Fler än jag som undrar över lagledarens fortsatta andraelva?
Eller är kanske uppställningen 4-0-0?

Hammarby kommer på besök ikväll och efter förra veckans underhållning är det givetvis en självklarhet att på nytt ta sig upp till Söderslättshallen! 

De närmaste timmarna kommer Firman att jobba stenhårt för
att kunna presentera spelvärda tips till kvällens övningar, håll ut!

---------
Firman 2/2



 

Presentation

Omröstning

Vad är din inställning till Anna Anka, positiv eller negativ?
 Positiv
 Negativ

Fråga mig

0 besvarade frågor

Firmans egna gästbok

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20
21
22
23
24
25 26 27
28
<<< Februari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards