Firman Bloggar!

Alla inlägg under april 2009

Av Rengbo/Nilsson - 30 april 2009 22:04

                                 
Som så många gånger förut ligger Firman steget före en hel del andra medier och då inte minst den lokala pressen. Eftersom vi den senaste tiden även kopplat in handbollssnack på bloggen gissar vi att det är av intresse då IFK Trelleborg gjort klart med ny tränare. Denis Bahtijarevic ska nämligen ta över rodret som huvudtränare och han kommer under den kommande veckan att skriva på ett kontrakt som enligt våra källor sträcker sig över två säsonger. Det mest troliga är att han enbart kommer att koncentrera sig på tränarrollen. Räkna med att vår handbollsexpert Andreas Göransson återkommer till ämnet i sin kommande blogg och så småningom lär det även att gå att läsa i Trelleborgs Allehanda…
                                             
Tiden går fort och snart har det blivit dags för en ny ”Fredagsfräckis”. Denna veckan har vi valt att "höja ribban" en aning vilket vi hoppas och tror ska tas emot på ett uppmuntrande sätt. Håll utkik!

---------
Firman

Av Rengbo/Nilsson - 30 april 2009 17:40



Pittsburgh Penguins:
Laget som den senaste åren har visat hur viktiga draftvalen är. Efter några stora år på 90-talet med bla 2 Stanley Cup segrar rasade allt fram till man valde Sidney Crosby i draften 2005. Han förvandlade nästan ensam Pittsburgh till ett topplag och har senare år fått hjälp av bla Evgeni Malkin. Laget var i final i fjol och är fyllt av unga lovande spelare. Har en ruskig offensiv med förutom nämnda Crosby och Malkin även Talbot, Orpik, och Sykora. Har även en av NHL's bästa power-play backar i Gonchar en så kallad "quarterback" som styr i numerärt överläge. Frågetecken för försvaret och framför allt målvakterna. Har 2-2 i matcher mot Washington.


Washington Capitals:
Huvudstadslaget är NHL's nya "poplag. Här handlar mycket om superstjärnan Alex Ovechkin. NHL's bästa målskytt 2 år i rad och spelaren som skjuter på allt. Sköt ensam fler skott i en match än vad hela motståndarlaget gjorde. Svensken Nicklas Bäckström imponerar och Mike Green i försvaret är en av NHL's bästa unga backar. Har även Semin, Fedorov och utropstecknet Fleischmann i offensiven. Under slutspelet har den unge ryske målvakten Varlamov tagit över och storspelat. Tyvärr har han inte fått den hjälp av sina backar som hade behövts. Har 2-2 i matcher mot Pittsburgh.


Boston Bruins:
Gammalt klassiskt lag som har vaknat till liv efter ett par år i dvala. Gjorde en imponerande grundsäsong och var toppseedat i slutspelet. Har jätten Chara i försvaret som är duktig i power play (har NHL's hårdaste slagskott) och har en grym räckvidd. Framåt har Boston passningsgeniet Marc Savard, unge centern Phil Kessel och rookien Milan Lucic. Har gamle AIK-bekantingen Tim Thomas i mål som är nominerad till Vezina Trophy (bästa målvakt). Slog enkelt ut värsta rivalen Montreal med 4-0 i matcher i åttondelen men har fått det tufft i kvarten. Ligger under med 3-1 i matcher mot Carolina.


Carolina Hurricanes:
Laget som har överraskat mest. Skrällde rejält 2006 när dom vann Stanley Cup helt otippat. Gick vidare till kvarten efter en makalös sista match mot New Jersey Devils, där man låg under med 2-1 med 1.44 kvar av sista matchen men vände och vann. Lever mycket på centern Eric Staal (en av tre Staalbröder i NHL). Han drar ett tungt lass offensivt tillsammans med Samsonov, Whitney och veteranen och kaptenen Brind'amour. Har ganska jämt försvar med bla svenske Niclas Wallin men inga riktiga superstjärnor, men har dock en av i mitt tycke NHL's bästa målvakter i Cam Ward som vann Stanley Cup som rookie, som bara Patrick Roy har gjort innan. Leder med 3-1 i matcher mot Boston.

Av Rengbo/Nilsson - 30 april 2009 13:56



Detroit Red Wings:
Regerande mästare, svensklag och NHL's kanske bästa lag dom 10 senaste åren. Har ett nästan komplett lag med Niclas Lidström i försvaret (vald till bästa back i NHL 6 ggr) och en ruskig offensiv men Datsjuk, Zetterberg mfl. Har dock ett frågetecken på målvaktssidan med Chris Osgood som inte riktigt håller och en dålig backup i Ty Conklin. Slog enkelt ut Columbus Blue Jacket's i första rundan. Har en grym vinnarmentalitet i klubben och väldigt kräsna fans och en mycket hockeykunnig ägare i Mike Illitch vilket inte är vanligt i NHL. Ligger under med 2-1 i matcher mot Anaheim.


Anaheim Ducks:
Det gamla Disneylaget som folk har börjat ta på allvar. Vann Stanley Cup 2007 och går ofta till slutspel. Har en bra målvakt i Jonas Hiller och bra försvar med Chris Pronger och Scott Neidermayer. Spelar tuff hockey och har storväxta forwards som Getzlaf och Whitney och gamle finnen Selänne. Laget drar dock på sig många utvisningsminuter och det brukar straffa sig. Leder över Detriot med 2-1 i matcher.


Chicago Blackhawks:
Efter många tunga år har Blackhawks efter smart val i draften fått ihop ett bra lag med många unga spelare. Har Toews och Kane (kapten) som offensiva krafter och den mycket underskattade Brian Campbell i försvaret. På målvaktssidan har man ryske Khabibulin (The Bulin Wall) som är full med rutin efter 14 år i NHL.Laget har gjort en bra säsong men saknar rutin. Hockeyn i Chicago har fått ett uppsving och Blackhawks hade 99.2 % beläggning på sina hemmamatcher i grundserien och sägs ha NHL's bästa publik och högst ljudnivå. Ligger under med 2-1 i matcher mot Vancouver.


Vancouver Canucks:
Det enda kanadensiska laget kvar i slutspelet och även ett svensklag. Lockade Mats Sundin med ett jättekontrakt och tvillingarna Sedin har varit lagets bästa spelare de senaste åren. Har även Mathias Öhlund och Alexander Elder på backsidan som är svenska. Roberto Luongo i mål är mycket stabil .Började grundserien uselt men spelade upp sig och var NHL's bästa lag de sista 20 omgångarna. Har dock inte fått igång sitt berömda power play och det är viktigt för laget att det funkar.

Av Rengbo/Nilsson - 30 april 2009 11:58


IFK Trelleborg-Tomelilla 3-2 (0-1)
 
Här vill jag börja med att säga äntligen och då menar jag Patrik Lindberg som mittback. Jag tror visserligen inte att han hade spelat där om Christian Ahlström och Kim Rasmusson varit med men jag menar ju att man får ut maximalt av Putte som mittback. Efter att ha bevittnat en medioker div 3 match på Ymorvallen tidigare på dagen så blev man inte mycket gladare på vångavallen.


Tomelilla kvalade till div 2 i fjol och man kan ju undra hur svensk fotboll mår då. Tomellilla var ändå det bästa laget i första halvlek och det få chanser som då skapades stod Tomelillas farliga anfallsduo Joakim Fritzon och Patrik Lundin för. Det var också den sistnämnda som efter en något tilltrasslad situation 2 minuter före pausvilan nådde högst och tryckte in 0-1. Ett mål som TFF-lånet Carl Wachtmeister borde tagit. I andra halvlek böljade det något fram och tillbaka och inget lag lyckades med något ordnat passningsspel men så efter ca 20 minuters spel slet sig Patrik Lundin loss och rullade enkelt in 0-2 och de flesta trodde nog att de randiga skulle inkassera sin andra raka förlust. IFK ville dock annat och efter Gustav Lindqvists snabba reducering verkade laget få lite ny energi och ett par minuter efter kvitterade Ted Helmesjö och nu tändes hoppet om tre poäng för hemmalirarna, man fortsatte pumpa på  och mycket riktigt kom segermålet genom ytterligare ett TFF-lån nämligen Carl Tomaszewski som för övrigt gjorde ett piggt inhopp.


Starkt av IFK att vända men om man ska sammanfatta denna match så är där en hel del frågetcken som bör rätas ut om IFK vill vara med på den övre halvan och efter dessa två matcher så är mina förhoppningar inte allför stora på årets div 3 serie. Ett stort frågetecken vill jag sätta för den upphaussade och hemvändande Magnus Bönnemark, tycker nog att man kan kräva betydligt mer av honom. Ett ännu större frågetecken vill jag sätta för ännu ett TFF-lån Haris Berisha. Killen har mycket boll i sig men herregud det är en lagsport, visserligen behövs killar som vågar göra något på egen hand men Haris hade blivit tio gånger bättre om han någon gång släppt bollen. Jimmi är en duktig tränare och får han lite tid på sig så tror jag att han på sikt kan få till det och han brukar ju få ut maximalt av sina spelare men här finns en hel del att jobba på.

                                         
$$$ Detta ger jag till IFK:s vändning. Bra moral och lite Liverpool över det.
$$ Carl Tomaszewskis inhopp, fick lite fart på anfallsspelet.
$ Patrik Lindberg som mittback. Jag säger som Fylking äntligen.

                                        
En spark i skrevet: Jag ifrågasätter inte IFK:s rätt att spela på A-planen, för det är ju deras hemmabana också. Men jag tycker inte inramningen och två div 3 lag på en så stor plan är speciellt upphetsande. Mitt råd är, spela på C-planen för där tar ni fler poäng och det blir lite trevligare inramning.

Av Rengbo/Nilsson - 30 april 2009 11:56

Matchen FC Trelleborg-Malmö City FC 1-1 (0-0).


Jag ska vara ärlig och säga att jag inte riktigt vet vad jag hade för förhoppningar på årets Div 3 serie. Men på pappret så får man väl ändå säga att FCT har ett väldigt intressant lag och jag har både hoppats och trott att de kommer att bli ett topplag. Efter att ha bevittnat matchen så har jag dock mina farhågor att inte så blir fallet.


Matchen började väldigt trevande och med ett ställningskrig som höll i sig under hela första halvlek. FCT hade ett något större bollinnehav men lyckades inte vaska fram någon större chans och 0-0 i paus får man dock anse som ganska rättvist.


I andra halvlek plockade FCT ut André Hansson och in i hans ställe kom Mathias Roos, möjligen gjorde detta byte att det blev lite mera fart för man tog tag i taktpinnen på ett helt annat sätt. Med ett stort bollinnehav så lyckades FCT göra 1-0 efter 20 minuter efter ett väldigt fint förspel på högerkanten av duktige Adam Weiszevski så friställde han Andreas Olsson som bara hade att lägga bollen i öppen kasse. Efter målet blev det mycket tjong och inget ordnat spel alls, istället för att försöka döda matchen så lyckades MCFC kvittera med ca 10 minuter kvar efter ett något tafatt agerande av FCT:s målvakt Robin Svensson.


För att summera matchen och var mina farhågor finns, så måste jag börja med det centrala mittfältet där den till Schweiz flyttade Mikael Havik saknas enormt. Ersätts inte han omgående så får FCT väldigt svårt att hänga med i toppen, hans spelartyp finns tyvärr inte i truppen och den hemvändande Rikard Andersson från IFK Klagshamn är inte alls den spelartypen man behöver även om han säkert kan bidra med lite fart i anfallsspelet när han blir spelklar. Målvakten Robin Svensson är i mina ögon alldeles för valpig och här hade FCT behövt något stabilare. Det var en ganska medioker match där jag nog ändå tycker att FCT borde ha vunnit, och visst är det konstigt, det är kanonväder överallt men på Ymorvallen är det full orkan. En annan sak jag lade märke till är att det är väldigt många som spelar på fel positioner. Nu har jag inte sett alla träningar och matcher för den delen heller men nog tycker jag att spelarmaterialet skulle ha kunnat utnyttjas på ett helt annat sätt. En som dock spelar på rätt plats och är enligt mitt tycke seriens bästa mittback, det är Tobias Hansson. Han håller både en och två serier högre upp.


Måste avsluta med att säga några saker som inte rör matchen, för det första kändes det väldigt konstig att som gammal Stavstenare åka till Ymorvallen för att se en hemmamatch och varför finns det plats för både BK Skansen och Behar på Vannhög men ej FCT? Konstigt tycker jag men det finns kanske saker jag inte känner till i det hela…?


                                       

$$$ FCT tar poäng trots en överlag dåligt genomförd match.

$$ Ska bli kul med mycket derby i år.

$ Tobias Hanssons mittbacksspel.


                                      

En spark i skrevet: Ett par saker måste jag ta upp här. Det är väldigt synd att man spelar i ett sådant blåshål som Ymorvallen och förstör alla chanser till ett ordnat spel. Vill inte gärna gnälla på domaren men varför måste han lufta det gula kortet stup i kvarten när det är världens snällaste fotbollsmatch och till sist, dom har döpt om sig till Malmö City FC men spelar ändå i tröjor där det står Kirsebergs IF…


--------------------


Firman tackar återigen "kvalhjälten" för riktigt bra analys!

Av Rengbo/Nilsson - 30 april 2009 09:50


Jag är den typen av människa som ALLTID säger vad jag tycker och som dessutom står för vad jag säger. Därmed inte sagt att jag ALLTID har rätt och skulle jag vara snett ute har jag heller inga problem med att be om ursäkt. Det tror och hoppas jag att alla som känner mig kan skriva under på. Givetvis kan det ibland innebära att folk tar illa vid sig, men i det långa loppet är jag övertygad om att man mår bäst som människa av att säga sin mening, givetvis inom rimliga och mänskliga gränser.

Firman uppskattar kommentarer, men...
Som Firman tidigare varit inne på uppskattar vi när våra läsare lägger kommentarer med sitt namn eftersom själva diskussionen då hamnar på en helt annan nivå. Dessvärre är det inte alla som respekterar detta och det tycker vi är synd. Det är givetvis skillnad på kommentar och kommentar, men när tex ”2nd2none” skjuter från ingenstans genom att skriva…

”för att aldrig ha spelat på speciellt hög nivå Anders så tycker du väldigt väl om dig själv som fotbollsspelare. Varför har du aldrig kommit längre om du nu är så duktig och erkänt bra tränare sågat dig..har alla andra fel eller?”


…så känns det inte speciellt moget!

God insyn i FBK Balkan!
Nyss citerade inlägg skrevs den 26:e april klockan 01.26 (nattskift eller fyllehund?). Jag minns även ett tidigare inlägg från samma person, närmare bestämt från den 11:e december, då han hade kraftiga synpunkter på Lilla Torgs tränare Rickard Nordström. Vad vi kan finna i vårt register har personen i fråga god insyn i malmölaget FBK Balkan och av hans kommentarer att döma även full koll på de utländska fotbollsspelarna i och kring söderslätt. Man kan även urskilja en viss frustration mot personer med starka personligheter. Rätt eller fel gällande dessa påstående är dock omöjligt att säga och givetvis bara en spekulation från min sida.

Naturligtvis har jag min starka tro om vem personen i fråga är, men eftersom han själv valde att lägga "diskussionen" på en väldigt låg nivå genom att inte kunna stå för sin åsikt valde jag att inte lägga mer energi på det hela.

Men några dagar senare skrev samma person:

”såklart du inte har mer att säga svårt att acceptera brister hos sig själv, du tar chansen att kritisera jimmi och ulf så fort du får chansen för att de inte ville ha dig kvar i sina lag, med sarkastiska kommentarer, det är två erkänt duktiga tränare och de var många gånger bättre som fotbollsspelare än du någonsin varit eller blir. Det finns en anledning till att så fort du närmat dig div 3 så har tränare valt någon annan. Men det är lätt att kritisera andra när man kanske borde se till sitt eget kunnande istället”


För Er med gott minne har jag i Firmabloggens ungdom tagit upp min ”fotbollskarriär” och beskrivit varför jag hamnat där jag är idag. Om inte, se länk:
http://firman.bloggagratis.se/2008/11/06/1085070-fotbollstranare-ett-slakte-for-sig-sjalv/

Mitt försvar till dessa patetiska påhopp!
Till mitt försvar mot dessa patetiska påhopp kan jag meddela att jag ALDRIG sagt att jag är - eller har varit - en bättre fotbollsspelare än varken Jimmi Olsson eller Ulf Larsson då detta påstående skulle falla på sin egen orimlighet. Jag har heller aldrig ifrågasatt deras kompetens vad gäller fotbollsbiten som tränare, snarare tvärtom. Men vad jag däremot skarpt har ifrågasatt är deras sätt att hantera olika individer på det psykologiska planet där jag personligen anser att de båda herrarna har stora brister. Notera ordet personligen, då detta är min enskilda åsikt vilken jag står för.

Hur står det då till med den sociala kompetensen?
”2nd2none” verkar tycka till om det mesta vilket givetvis är kul, men så länge personen i fråga inte kan stå för sina åsikter förknippar jag hans sociala kompetens med absolut NOLL. Och visst kan jag också lugnt konstatera att det vore bättre om han koncentrerade sig på sina egna åtaganden framöver...

Vill undvika missförstånd och så till den slutliga poängen!
För att undvika eventuella missförstånd och för att också komma fram till den slutliga poängen vill jag klargöra en mycket viktig sak. Liksom "2nd2none" får man absolut tycka att jag är en fullständigt usel fotbollsspelare och en idiot till människa. Det har jag inga som helst problem med. Men det minsta jag i så fall begär och ber om är att man står för sin åsikt vilket dessvärre detta "spöke" inte har förnuft och förstånd nog att göra. Utan omsvep kan jag också tycka att det är extra beklämmande då personen i fråga dessutom känner mig...

----------
Firman 2/2

Av Rengbo/Nilsson - 29 april 2009 14:04


Som Rengbo mycket riktigt påpekade har undertecknad en ny blogg på ingång. Denna gång handlar det om åsikter, uppriktighet och sunt förnuft och här gäller det verkligen att ducka, inte minst om man tex uppgett sig för att heta "2nd2none". Eftersom Anders "34:an" Vedmar bett om en veckas ledighet från "En spalt - peppar och salt" publiceras denna blogg idag torsdag. Jag rekommenderar varmt att hålla sig uppdaterad!
----------
Firman 2/2

Av Rengbo/Nilsson - 29 april 2009 11:12


Rädd för att många blir besvikna men här kommer då anledningen
till att jag var rosenrasande igår…


Jag är besviken och förbannad på gårdagens Champions League semifinal!


Hur kan man nu vara besviken efter en match mellan Barcelona och Chelsea?


Självklart handlar det om att man som åskådare har stora förväntningar på dessa skickliga lag men min besvikelse bottnar även i hemma/borta match.  Jag hade hellre sett neutral plan från semifinal.


Varför nu detta?


Det krävs som alla vet två för att dansa. I gårdagens match kommer Chelsea till Barcelona för att försvara 0-0 och är helt ointresserade
av att spela sin bästa fotboll. Fullt förståligt men för oss åskådare är det värdelöst. Att exempelvis en spelare som Drogba som är ett fysiskt underverk faller som ett asplöv så fort någon Barcelonaspelare
närmar sig är inte kul att titta på!  Hade det varit en Premier League match hade det varit en skoningslös Drogba. Han är inte ensam om att filma men få har den kroppsbyggnaden…


Om semifinalerna avgjorts på neutral plan hade förutsättningarna varit lika vid avspark. Då handlar det om att båda lagen har allt att vinna.
Två lag som vill göra mål och avgöra matchen vilket borde resultera i roligare spel för oss åskådare.


Som alla nu förstått är jag ingen Chelsea fanatiker.
Inte heller Barcelona fan.
Däremot älskar jag rolig och offensiv fotboll, från båda lagen!
Gårdagens match var en bedrövelse eller som
Aftonbladets Simon Bank beskriver matchen: GRISFOTBOLL!!


Det finns säkert taktiker som njuter av Chelsea spel igår
men det tilltalar INTE mig! Ett lag värt flera miljarder som inte vill spela offensiv fotboll…pinsamt!


Borde finnas passivitetsvarning precis som i brottning och handboll…

Mitt favoritlag, Liverpool, är de som kanske bemästrat defensivfotbollen bäst av alla lag de senaste åren. Inte alls rolig fotboll men effektivt. Backa hem med 10 man och rensa. Hoppas på en fast situation eller misstag från motståndarna. Nej tack, då gillar jag 4-4!


Med hänsyn till detta gillar jag Barcelona bättre då de knappast kan lägga sig på defensiven med de spelartyper som finns i laget. Måste vara underbart att spela i ett så spelskickligt lag.


Dags att sluta drömma…


För Er som hoppades på något mer aggresivt...
Håll ut! Snart kommer min bloggkollega med ett riktigt syrligt inlägg...

Och nu menar jag verkligen syrligt! Se upp!


----------
Firman 1/2 


Presentation

Omröstning

Vad är din inställning till Anna Anka, positiv eller negativ?
 Positiv
 Negativ

Fråga mig

0 besvarade frågor

Firmans egna gästbok

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14
15
16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards