Firman Bloggar!

Direktlänk till inlägg 27 februari 2009

Firman Tipsar HÄSTAR!

Av Rengbo/Nilsson - 27 februari 2009 23:45

Firman kan för första gången presentera en gästtippare inom travet.
Det handlar om trelleborgsbördige Johan Liljeberg, numera bosatt i Vadstena. Ni som vill läsa mer om Johan kan scrolla ner på sidan och för Er som enbart är intresserade av hans heta V75-tips så kommer dem här...


Mitt namn är Johan Liljeberg och jag har fått nöjet att

delge er mina V75-tips till lördagens tävlingar på Åbytravet!
 
Lite saker att tänka på inför tävlingarna:

  •  Åby har dubbla open stretch vilket innebär invändiga spår över upploppet.
  • Detta är en av banorna där det "gröna kriget" brukar pågå, dvs Björn Goop vs. Åke Svanstedt.
  • Kolla väderlek och hovbeslag innan ni lämnar in era kuponger.
  • Spela så sent som möjligt så ni får all tänkbar information.
  • Våga gå på egna idéer och lyssna inte på alla experters tips.
  • Det blir ofta dubbelslag på Dagens Dubbel.


Ni som läser dessa rader funderar säkert på om jag är bra på att spela.
Till er vill jag säga att jag är mycket bra på att spela - dock är jag inte lika bra på att hämta ut...
 
V75-1 Loppets favorit 8 Orso med Johnny Takter i sulkyn ser ut att ha en mycket bra uppgift. Det troliga är att 3 Access Tooma når ledningen och därefter släpper till favoriten. Access Tooma är ingen dålig häst och på Åby får som bekant alla chansen, men min känsla är att Lähdekorpis häst är överlägsen detta gäng och jag förordar därför en spik på 8 Orso.
 
V75-2 Kanske kan vi få se lite av det gröna kriget här då både Åke Svanstedt och Björn Goop har bra hästar med hyfsade utgångslägen. En varning vill jag utfärda för 3 Mingla med Torbjörn Näslund i sulkyn. Detta är en stark häst som lär sitta direkt i andraspår. Dessutom verkar hon fungera mycket bra på Åby. Jag tror att det ska räcka med streck för: 2,3,4,6,7,9.
 
V75-3 Veckans guldspecial ser mycket öppen ut och jag vill lyfta fram två roliga i loppet. 1 Peasant Gallant som är Selin-tränad och Adielsson-körd. Han kan få rygg på en hårddragande Ludde (5 Joel Cortina) och fritt spurtutrymme 200 kvar. Då tror jag att det bara smäller till. Mitt andra roliga streck sätter jag på fältets bästa häst 12 Camilla Highness som satt fast med rubbet kvar senast och som denna gång lär brukas lite mer. I ett öppet lopp väljer jag att HELGARDERA då ingen på förhand känns chanslös.
 
V75-4 Här blir det mycket streck på 9 Lovely Lidob. Den fyraårige hingsten har bakspår och jag förordar istället en chansspik i 3 Rumbleinthejungle. Den Kalmartränade valacken var senast ute med tränaren i sulkyn och dessutom hade han stått över jobb. Denna gång går träningsrapporten i dur och med Björn Goop i sulkyn tror jag på ledning runt om. En intressant spik!

V75-5 Ett typiskt tvåhästarslopp med två duktiga startkuskar. Jag låser således loppet på de två favoriterna 1 Carmen Launcher och 6 Mulliga Ullis. Min förstahäst är springspårsgynnade Mulliga Ullis.

V75-6 Ett mycket fint klass 1-lopp där jag tror mest på 2 Fiona Southwind. Hästen står lite på tur för seger och med ett fint utgångsläge tror jag att det kan vara dags nu. Ta även med hästarna 1,3,4,5,6.

V75-7 Raderna börjar ta slut och i sista avdelningen prövar jag med singelstreck på 2 Qualentino. Som jag läser loppet körs hästen ganska omgående mot ledning och väl där blir den mycket svårfångad. För er med lite större plånböcker kan jag även rekomendera streck för Lähdekorpis intressanta duo 10 Catch the Flax och 11 Max Hugo.
 
Systemet ser då ut som följer:
V75-1: 8 Orso
V75-2: 2,3,4,6,7,9
V75-3: Alla tolv
V75-4: 3 Rumbleinthejungle
V75-5: 1,6
V75-6: 1,2,3,4,5,6
V75-7: 2 Qualentino
864 rader/432 kronor.
 
DD förslag 2-2 x valfri insats.
 
Lycka till!



Jag är född den 28 maj 1978. Mors dag tänker säkert vissa. Det stämmer förvisso men för mig betyder sista söndagen i maj någonting helt annat. Det är dagen man går och längtar till mer än någon annan dag på året. Det är nämligen då som Solvallas internationella elitlopp avgörs. Jag har själv haft förmånen att vara på plats under de senaste tio åren vilket varit helt fantastiska upplevelser var och en på sitt sätt. Min mor har därför fått äran att mottaga gratulationer från en sönderdrucken röst vid 13-tiden på telefon från E-läktaren. Denna dag hade dock inte uppskattats på samma sätt om man går på trav en gång om året. Det är tack vare att man upplevt de regntunga måndagskvällarna i november på Mantorpstravet med studiebidraget på spel som man på riktigt kan njuta av elitloppshelgen. Jag har en son på snart två år som endast var en månad gammal när pappa för första gången pratade med honom från Solvallas publikhav. En rolig sak med honom var att han innan sin tremånadersdag hade besökt inte mindre än fem travbanor. Det är sådant som kallas bra uppfostran....


Å andra sidan kan man konstatera att med familjens växande blir det mindre trav "live" och mer tid framför datorn och de utsökta sändningarna från ATG. Vi väntar ett nytt tillskott i familjen i år den 23 maj. Jag har sagt till min fru Malin att det gäller att föda i tid annars är risken stor att det blir mormor och morfar som får följa med upp till BB...

//Johan.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Rengbo/Nilsson - 31 oktober 2009 08:30

FIRMAN BLOGGAR FLYTTAR!Det har blivit dags för vår kära blogg att flytta. Ni hittar från och med nu Firman Bloggar på följande adress:http://www.firmanbloggar.se   GLÖM INTE ATT LÄGGA IN DEN NYA ADRESSEN SOM BOKMÄRKE ELLER STARTSID...

Av Rengbo/Nilsson - 30 oktober 2009 11:17

Imorgon lördag är det på dagen ett år sedan Firman Bloggar "föddes" och utvecklingen som varit kunde vi bara fantisera om. Detta kommer vi att fira på ett alldeles speciellt sätt, hur får Ni veta om Ni kikar in igen tidigt imorgonbitti. Håll utkik, s...

Av Rengbo/Nilsson - 29 oktober 2009 11:00

    IDAG HAR JAG BARA LITE TANKAR ATT FÖRMEDLA!Regeringen satsar ett antal miljoner på förorternas föreningar. Varför?De vill ju inte vaccinera sig så det finns snart inga människor i förorterna längre...!!I riksdagen fattas viktiga beslut. Ja, ...

Av Rengbo/Nilsson - 29 oktober 2009 07:45

Precis som vi lovande under gårdagen kommer här BK Skansen tränarlösning inför nästa säsong. Hjälptränare till nuvarande Anders Nilsson blir Marcus Jönson och som målvaktstränare kommer Johan Sörensen att komplettera.- Marcus är en person med ledareg...

Av Rengbo/Nilsson - 28 oktober 2009 11:00

   GYLLE AIF har gjort klart med en ny tränarkonstellation till nästa säsong.Rickard Harletun stannar kvar och till sin hjälp får han Ola Persson som närmast kommer från spel i BK Skansen. - Denna konstellation har varit på gång i några år,...

Presentation

Omröstning

Vad är din inställning till Anna Anka, positiv eller negativ?
 Positiv
 Negativ

Fråga mig

0 besvarade frågor

Firmans egna gästbok

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20
21
22
23
24
25 26 27
28
<<< Februari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards