Firman Bloggar!

Alla inlägg den 14 augusti 2009

Av Rengbo/Nilsson - 14 augusti 2009 11:03





För några år sedan, under min tid i Höllvikens GIF, hade jag en välkänd tränare vid namn Leif Olsson - till vardags kallad "Fille". När det var dags för träning dag före match var det lite speciella förhållningsregler. Hans hesa röst älter fortfarande i mitt huvud när jag tänker på det:


- DET NI GÖR PÅ DENNA TRÄNINGEN GÖR NI PÅ MORGONDAGENS MATCH!


100% fokus var det som gällde.
Oftast handlade det om en lugn träning, men det spelade liksom ingen roll.
Snabba fötter och full koncentration var ett måste.
Jag vill inte på detta sätt förringa vår tränarduo i Östra Torp utan givetvis vilar det ett stort ansvar på respektive spelare. Men sett till gårdagens "dagen-före-match-träning" så blir det problem ikväll. Och förresten. Hade den gode "Fille" sett hur gårdagens spelare såg ut - ja, då hade han garanterat börjat gråta...

----------------------------

Som av en händelse fick jag tag på Tessans ”Hänt Extra” häromdagen. Och på ett uppslag gick det att läsa:

”VACKRA KVINNOR FÅR OFTARE FLICKOR”

Markus Jokela, en forskare vid Helsingfors Universitet, skriver vidare att om båda föräldrarna är vackra är sannolikheten för en flicka ännu större. De allra vackraste föräldrarna har 26% mindre sannolikhet att få söner. Som en parantes kan jag konstatera att  vi i Gylle ”hittills” tillverkat två flickor. Kommentar överflödig…

----------------------------

FILIP OCH FREDRIK - WOW!
Efter att i de inledande programmet ha smådizzat ”Filip och Fredrik” har jag nu totaltvänt gällande min åsikt. Grabbarna har utvecklats och måndagens program med Kjell Bergqvist var underhållning på hög nivå. ”Kjelle” kunde säkert pratat på i flera timmar om sitt händelsefulla liv. Anledningen till dessa hyllningar? Ja, det vet Ni alla som följer Firmans Blogg – VI ÄLSKAR HUMOR!

----------------------------

ETT RÄTTSLIGT EFTERSPEL ÄR ATT VÄNTA...
I söndags var det Svenskt Galoppderby på Jägersro, ett lopp där som så många gånger förut vår ständige champion Fredrik Johansson gick segrande ur striden. På kvällen begav sig de flesta ut på stan och framförallt var det gamla Harry´s intill stortorget som gällde. Dock verkade eftermiddagens koncentration och påfrestande ritter ha satt sina spår och spriten slog på mer än vad de späda ryttarna hade trott. Det hela ändade i åtskilliga slagsmål och diverse pinsamheter vilket kommer att få sitt rättsliga efterspel. Inte mindre än sex (!) personer greps av polis.
Pinsamt värre, sa Bill.
Låt bli spriten, sa Bull.

----------------------------

FIRMAN VÄLKOMNAR EMIL!
Så har då äntligen lillebror fått sitt namn. Familjen Nilsson/Karlsson verkade - om Firman har förstått det hela rätt - inte riktigt vara överens. Men hur som helst. Nu är det klart. Hannas lillebror, Linda & Jerrys son, mina barns kusin och min egen lilla systerson heter nämligen EMIL. Jättefint tycker Firman även om vi även anser att namnet MAX var ett utomordentligt bra förslag...


----------------------------

I ÅR LÄR DET RÄCKA MED HÄLFTEN...
Ifjol krävdes det 36 baljor för att vinna skytteligan på Söderslätt. Med bara sisådär 10 omgångar kvar av årets serie ser det ut att kunna räcka med hälften detta år. Vem som vinner? Jag lägger min röst på att Roger Jönsson tar snabb ”revansch”. Eller kan kanske min gamle klubbkamrat i IFK - MIRZA - numera i Behar - ge honom en match? Vi får väl se.

----------------------------

VI VILL VETA ER SYNPUNKT!
Jag var inte själv och bevittnade derbyt mellan ärkerivalerna  FCT och Pelister på Ymorvallen i onsdags. Men jag har – liksom många av Er andra – tagit del av olika matchrapporter. Jag tänker främst på den vår egen ”kvalhjälte” skrev här på Firmabloggen, men även den Sigge Hansson skrev i TA. Och visst är det märkligt – och lite komiskt - att man kan se matchsituationer så olika. Jag tänker framförallt på läget där tydligen FCT:s målvakt tog med händerna utanför eget straffområde. Då jag inte sett vad som hänt med egna ögon vore det fel att ge sig in i en diskussion, men kanske är det någon av våre läsare som har en synpunkt på det hela. Var inte blyg, lägg en kommentar!

----------------------------

FBK Balkan sprattlade till rejält under våren då man tog fem segrar på sju matcher och därutöver spelade två oavgjorda. Nu har det dock blivit två förluster på raken och man kan ju undra och verkligheten kommit ikapp laget. Det får vi säkert svar på den närmaste tiden då man efter morgondagens match mot Lödde tar sig an trelleborgslagen Pelister och IFK.


NÄSTA VECKA DRAR VI IGÅNG PÅ ALLVAR!
Nästa vecka drar vi igång på allvar. Dels inleder Alex sin blogg (tisdag) och under torsdagen är det även dags för Vedmar att återuppta skrivandet efter sin välbehövliga semester. Imorgon drar dessutom Premier League igång igen och nästkommande lördag är det tänkt att det uppskattade Firmatipset ska vara back!


SKILLNADEN PÅ REAL OCH BARCA?
Vad är egentligen skillnaden mellan Real madrid och Barcelona när det gäller nyförvärv. Jo, enligt den spanske journalisten Iván San Antonio på tidningen SPORT är svaret enkelt.
- Real Madrid värvar spelare som varit världens bäste fotbollsspelare och redan vunnit Ballon d´Or. Som Ronaldo, Kaká, Owen och Zidane.
- Barcelona värvar spelare som blir världens bäste när de kommer hit. Som Rivaldo, Ronaldinho, Messi och ZLATAN.
Visst låter det som om det finns en hel del sanning i detta uttalandet...


Nog för att Rengans uppvärmning var bra, men visst saknade vi Torr-stens dito. Hur som helst. Ikväll är han säkert tillbaka i gammalt gott slag igen och efter matchen är det dags för en repris på vårens A9-succé. Måtte vi ha en seger att fira! Och ses vi mot förmodan inte runt kvällens arena så vill jag på detta sätt passa på att önska Er en trevlig helg!
 
---------
Firman 2/2

Av Rengbo/Nilsson - 14 augusti 2009 08:59


Fredag innebär traditionsenligt en uppskattad "Fräckis" men eftersom Firman har en färdigskriven blogg som bara väntar på att bli publicerad blir det lite ändrade planer idag. "Fräckisen" får helt enkelt ge sig till tåls en vecka till och under dagen kommer Nilsson att släppa sitt högaktuella alster!

Vad det kommer att handla om? 
Dels hur uppladdningen inför kvällens (en av årets viktigaste matcher ute i Smyge?!) såg ut men även en hel del annat smått och gott - håll ut!

----------
Firman

Presentation

Omröstning

Vad är din inställning till Anna Anka, positiv eller negativ?
 Positiv
 Negativ

Fråga mig

0 besvarade frågor

Firmans egna gästbok

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5 6
7
8
9
10 11 12 13 14
15
16
17 18 19 20
21
22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards