Firman Bloggar!

Alla inlägg under november 2008

Av Rengbo/Nilsson - 6 november 2008 13:35

Ikväll smäller det!

Kalle Palm leder sitt första pass i Smyge. Förväntningarna är höga som alltid i Torp. För alla oss som följer Kalles blogg vet vi vad som väntar: Mycket spel och poängtävling!

Hoppas Kalle fixat GPS:en

Kan man hoppas på mycket folk och fint väder? Blåsten lär vi få leva med ikväll men slipper vi regnet betyder det mycket. Tillsammans ska vi göra vinterns träningar till ett nöje men då krävs lite uppoffringar.

Någon som sett Palman? Kärleken är blind heter det men är det inte märkligt att han träffar en tjej vars blindhund precis sprungit bort?

Vi ses i Smyge, träningen börjar 18.30

----------

Firman 1/2
Av Rengbo/Nilsson - 6 november 2008 08:08


För er som missade del 1 i denna ”story” finns här en länk vilken Ni lämpligt bör läsa innan Ni går vidare.


http://firman.bloggagratis.se/2008/11/05/1082259-fotbollstranare-ett-slakte-for-sig-sjalv/


Konstapel Bo Andersson tackade alltså för sig i Stavstens IF och detta inför ett stundande kval i en förhoppning om ett fortsatt division 4-kontrakt. Istället var det familjen Olsson (sonen Jimmy och pappa Göran) som tog över ansvaret vilket man, till en början, löste på bästa tänkbara sätt.


Kvalet tog vi oss nämligen igenom utan några större problem och under den kommande säsongen lyckades vi även ta klivet upp i division 3.


I tränaryrket ingår även en viktig bit, nämligen PSYKOLOGI. Men denna ingrediens tycktes den gode Olsson ha missat fullständigt och dessvärre kom BLAND ANNAT undertecknad att bli lidande.


Till sin ”hjälp” (i dubbel bemärkelse) tog han under sitt andra tränarår i klubben den assisterande tränaren Magnus Pettersson och det är inga roliga minnen man har att blicka tillbaka på. 


Duon knöt sig samman och konstaterade att jag ”inte längre hade något att tillföra laget” och dessutom var jag, som man uttryckte det: ”slut som artist”.


Efter att dessa båda herrar hade lindat styrelsen runt lillfingret fick jag sedermera veta att jag helt enkelt gjorde bäst i att lämna föreningen.


Efter ett flertal år på Vannhög och med ett STORT hjärta i Stavstens IF TVINGADES jag alltså bort och detta med OMEDELBAR verkan.


Jimmys agerande har i förlängningen även fått konsekvenser på det privata planet vilket givetvis är beklämmande.




Glädjande nog var det inte alla som hade samma åsikt utan ett flertal klubbar hörde av sig och valet föll till slut på IFK Trelleborg.

Gentlemannen Nils-Erik ”Bagarn” Persson kunde se tillbaka på en tuff vårsäsong (vilken för övrigt innehöll en storförlust mot ingen mindre än Östra Torp och minns jag rätt fick ”di randige” 5-1 i nacken), men dessvärre blev vårt samarbete kortvarigt. Bagarn fick ett erbjudande från MABI och i samråd med styrelsen valde man under sommaruppehållet att gå skilda vägar.


Tränarrollen togs istället över av Sven-Gunnar Moberg. Assisterande Hans-Gunnar ”Hampa” Nilsson fanns däremot kvar som assisterande.


"Gunnarbröderna" gjorde ett mycket bra jobb vilket för min del resulterade i ännu ett avancemang till division 3.


Året därpå anställdes den på pappret etablerade Ulf Larsson, ännu en tränare som inte alltid såg till individen och som när det gä'ller det psykologiska planet även han lämnar en hel del övrigt att önska. Här var det dessutom elittänk som gällde, men för egen del blev det lite för mycket av det goda.

Jag vill klargöra att såväl Jimmi Olsson som Ulf Larsson är ytterst kompetenta när det gäller just fotbollsbiten, men som bekant innebär yrket fotbollstränare även andra viktiga delar.


Min träningsnärvaro (som inte var den bästa!) från föregående år godkändes inte längre och Ulf Larssons anfallsval föll, trots en hel del motstånd från ledningens sida, på Labinot Dreshaj. Rätt eller fel får vi aldrig veta, men efter att ha sammanfattat respektive spelares säsong 2008 ser jag en kommentar som högst överflödig…

Trunken packades på nytt och som ni flesta säkert vet är det numera Smyges stolthet som gäller. Där återförenades jag för övrigt med Paul Björck som jag tidigare spelat med och tränat under i Stavstens IF. ”Palle” är en MYCKET trevlig person som också kunnat peka på fina resultat i de klubbar han tränat, men när det gäller just tränarbiten är han kanske mest känd för att ha gett kvadraten ett ansikte…


Som jag skrev i min inledande blogg är glädjen tillbaka på allvar och med 36 gjorda mål under den föregående säsongen och efter att ha bidragit till ännu ett serieavancemang kan man väl lugnt konstatera att jag åtminstone ännu så länge har lite kvar att ge. Varken om man vill tro det eller ej. 


Men det finns säkert de som fortfarande tvivlar…

 
-----------
Firman 2/2

Av Rengbo/Nilsson - 5 november 2008 15:59


Firman - Hot Stuff
Denna punkt har vi tänkt göra till en återkommande punkt som vi fyller med senaste intressanta händelserna eller roliga sakerna. Har vi missat något av intresse på söderslätt eller övriga delar av landet så lägg gärna en kommentar och uppmärksamma oss.
_____________________________________________

Stavsten/Ymor blev FC Trelleborg – fyndigt eller inte?
Ola ”fårakrullet” Persson tackade nej till hjäptränarrollen i IFK
Paul Björk valde Ingelstad – Bauer valde IFK flickor 10
Kalle Palm och Thorsten gör debut på grusplanen i Smyge imorgon
Anders Palmér stannar i Pelister
Guldfesten närmar sig – funderar på guldslips
Snart passerar Östra Torps hemsida 10 000 unika besökare
Och firmans blogg 100 unika/dag
Många röstade på Torps som seriesegrare i vår omröstning
Någon som siktat storken? 2:e december är snart här...

----------

Firman 1/2

Av Rengbo/Nilsson - 5 november 2008 10:51



Missa inte att vara med i omröstningen gällande årets snyggaste seriemål.

Har vi missat något ber vi er kommentera detta så komletterar vi listan.

----------
Anders & Martin.

Av Rengbo/Nilsson - 5 november 2008 09:04



Att vara fotbollstränare kan inte alltid vara enkelt.

Ständigt ifrågasatt.

Vid motgång blåser det friska vindar, framförallt ”utifrån”.

Vid medgång blåser det logiskt nog något mindre, och kanske då mestadels ”inifrån”.


Själv har jag varit med om det mesta vad gäller fotbollstränare (åtminstone på småklubbsnivå) och tänkte nu helt sonika ta en tillbakablick på de gångna åren.


Min första seniortränare var Leif ”Fille” Olsson i Höllvikens GIF. Här gällde den engelska modellen, ”sparka och spring”. Laget byggdes bakifrån och det anfallsmässiga fick lösa sig självt.

I samma förening spelade jag även under Rickard Ohlqvists ledning och komiskt nog gällde i princip samma sak. Åtminstone att anfallsbiten var av sekundär mening. Som en anfallsinriktad spelare var det givetvis ingen hit.

I nästa förening, som för övrigt var Stavstens IF, har jag spelat under en rad tränare. Bertil Olsson, Paul Björck, Bosse Andersson och Jimmy Olsson. Däremellan hann jag även med en sejour i Lilla Torg, faktiskt ett av mina allra roligaste fotbollsår. Där tränades jag av den ”levande legenden” – Tore Cervin.


Tore Cervin tillhörde Malmö FF under ”storhetstiden” och är kanske mest känd för sitt Europacupmål mot Wisla Kraków en vintrig marskväll på Malmö Stadion. Året var 1979 och efter sitt 3-1-mål slängde Tore sig i snödrivorna (se bild nedan) inför 12.469 fanatiska åskådare, garanterat ett oförglömligt ögonblick för alla ”himmelsblå”.

Cervin i snön

I den kommande semifinalen besegrade man Austria Wien via 0-0 borta och 1-0 hemma (målskytt Tommy Hansson).


I finalen blev dock Nottingham Forest till en alltför svår motståndare och på neutral plan förlorade Malmö FF med matchens enda mål.


Som fotbollstränare var Tore Cervin grym på att plocka ut det lilla extra ur varje spelare och kanske var det också nyckeln till att vi det året stod som klara seriesegrare redan några veckor innan seriens slut.


Tillbaka till Stavsten.
Bertil Olsson är en trelleborgsprofil som tränat en rad klubbar på söderslätt. ”Betta” hade som filosofi att gömma bollarna fram till seriepremiären och hans schlogan var;
”de som orkar bäst vinner mest..."


I Stavsten spelade jag även under Bosse ”Konstapeln” Anderssons ledning. En ytterst trevlig man som inte minst såg till den sociala biten. Vet inte om Bosse har hittat fram till våran blogg ännu, men oavsett vilket vill jag påstå att hans Barcelonaläger är och förblir oslagbart…

Tyvärr fullföljde inte Bosse sitt uppdrag och hans efterträdare blev dessvärre lite av en vändpunkt i min ”fotbollskarriär”.


Jimmy Olsson tog nämligen över rodret på Vannhög, men denna historien ber jag att få återkomma till.


Håll ut kära läsare, fortsättning följer…
----------
Firman 2/2

Av Rengbo/Nilsson - 4 november 2008 22:46


Det var dukat för fest men spelat kom av sig...
Fotbollsfest

Som alla vet spelar man tills domaren blåser. När Liverpool spelar på Anfield brukar man spela tills Liverpool vinner eller åtminstone INTE förlorar, så även ikväll.

Svenska spelare och domare har det tufft internationellt...

Liverpool och Atletico kan nu blicka framåt då ett avancemang bör vara klart.

Skulle jag få välja ett drömförvärv till Torp skulle det vara ett enkelt val: Steven Gerrard (alla dagar i veckan)

Sov gott och börja ladda inför träningen på torsdag.

----------

Firman 1/2

Av Rengbo/Nilsson - 4 november 2008 15:33

102 - RESPEKT

Skåneboll har preliminärt valt att lägga Torp i division 5 södra. Det finns för- och nackdelar med allt. Jag ska erkänna att jag inte har bra koll på lagen i serien, inte ens lokalkonkurrenten Anderslöv har jag koll på (bröderna Hansson undantaget). Anderslöv imponerade denna säsong och tog sig till ett kval. Division 4 kvalet blev något för tufft denna säsong men jag förväntar mig ett revanschsuget Anderslöv 2009. Alltid kul och spännande med derby!

Är det kanske King Kenny som vaktar lövets bur?

Återigen Champions League vecka med allt vad det innebär. Ikväll visas Liverpool på TV 6 då kommer min gode vän och tillika arbetskamrat Micke på besök, trevligt. Micke är precis som alla förnuftiga människor Liverpool fan sedan barnsben. Troligen blir Liverpool klara för nästa omgång och mycket tyder på att Torres är tillbaka, dubbel glädje!

Märta lär ha skickat sin önskelista till Jultomten…

Tiden flyger fram och snart är det jul. Julen är barnens tid och det skulle vara kul med en vit jul för en gångs skull. Advent, julklappsspel, Kalle Anka och Tomte visst är det underbart. Men ibland undrar man över denna hysteri. Hur många vet varför vi firar jul egentligen?

Undra hur Jultomten reagerar på Märtas önskan: ”En pall cigaretter”

Det är i Köpenhamn det händer...
 
----------
Firman 1/2

Av Rengbo/Nilsson - 4 november 2008 10:22



Det var lite körigt igår.

Till skillnad från vissa andra (tex Fridde) så har man lite att stå i om dagarna.

06.00 ringde klockan.

01.00 var arbetsdagen slut.

I den ingick även t/r Halmstad.

Nu är ännu en arbetsdag påbörjad.

Och kväll är det Jägersro som gäller. Nya race. Nya vinnare.

Men jag klagar inte. Jag älskar nämligen mitt jobb.


Glädjande siffra som Lagledare Jönsson (jodå, Firman följer dig noga) skyltade med på sin blogg igårkväll.

15 man på inomhusträningen. Och tempot var tydligen högt.

Tacka Mattsson för det.

Att vi "nådde målet" under säsongen 2008 har väl knappast undgått någon.

Men ändå.

102 mål på 22 matcher.

Det är imponerade.

Och extra kul att en av våra yngre killar, Sebastian Lindahl, fick spräcka 100-gränsen. Dessutom ett riktigt snyggt mål.


Personligen drog jag mitt strå till stacken.

Men hyllas bör även min anfallskollega.

Kristoffer Ekström.

20 mål och 16 assist - grymt!


Men inte nog med det.

Till dessa 36 mål som han var inblandad i kan det egentligen läggas ytterligare ett 10-tal.

Varför då undrar Ni nu.

Jo. Med hjälp av sina ständiga löpningar (blev trött bara jag såg honom) öppnades luckor som vi andra lyckades förvalta.


Några korpar viskade att klubbar från högre divisioner "scoutade".

Men "Ekan" valde glädjande nog att stanna.

TACK säger jag, och hela föreningens håller med.
----------
Firman 2/2



Presentation

Omröstning

Vad är din inställning till Anna Anka, positiv eller negativ?
 Positiv
 Negativ

Fråga mig

0 besvarade frågor

Firmans egna gästbok

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<<
November 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards