Firman Bloggar!

Alla inlägg den 13 april 2009

Av Rengbo/Nilsson - 13 april 2009 11:03


Nedan kan Ni läsa en ny text från Lilla Torgs tränare Rickard Nordström. En person med åsikter om det mesta och som inte är rädd för att sticka ut hakan. Glädjande nog kan Firman meddela att Ni senare i veckan även kommer att kunna ta del av hur förberedelserna sett ut i IFK Trelleborg inför den kommande säsongen. På lördag har man seriepremiär hemma mot Markaryd och räkna med en hel del spännande rappporter från andretränaren Martin Nordblad, håll ut! 

                                           

Av Rengbo/Nilsson - 13 april 2009 08:58




Inledningsvis vill jag börja med följande:
Denna text är inte till för att såga någon eller framhäva mig själv, jag står
för allt jag skriver och hoppas att merparten uppskattar vad som skrivs.


Sen vill jag poängtera att jag är hellre en tränare som märks än en som
försvinner i mängden. Och då menar jag givetvis att min milda kaxighet ska synas och märkas, men samtidigt ska det finnas en ödmjukhet. En del saker som sägs och skrivs görs med glimten i ögat och det hoppas jag de flesta förstår.


Kavaj eller träningsoverall?
Ja, jag vet att det blev en del reaktioner sist när jag nämnde det här med
kavaj eller träningsoverall på tränare under matcher. Vill klargöra att
det inte är kläderna som avgör vilken kompetens man har. Jag har kavaj på
mig för att det är en högtid att det är match, för att jag trivs i det och
gillar kläder, samt att jag kan säkert höja några spelare ett par procent
rent mentalt genom att jag menar allvar med detta. Jag har klart och
tydligt berättat för mina spelare vad en match betyder för mig.

Fick en kommentar från ex proffset Karl Corneliusson senast vi hade en
träningsmatch. Jag hade polotröja på mig och han sa:
- Nordström, var skjortan och kavajen?


Jag fick direkt en känsla att jag indirekt berättade för alla spelare att
detta inte var en lika viktig match som en seriematch. Spelarna är helt
enkelt vana att se mig i skjorta och kavaj, då vet de att det är något
speciellt på gång...så skjortan och kavajen är på plats i nästkommande
match, tro mig!
                              
Årets målsättning!
Okej, nu kör vi. Året serie är på ingång och då fråga många inblandade vad
man har för målsättning. Vad är då Lilla Torgs målsättning? Ska jag
avslöja den här hos Firman?
Ja, det gör jag delvis.
Jag är en tränare som HATAR att man säger följande:

"vi ska bli ett mittenlag" - "vi ska klara kontraktet" - "vi ska bli topp 5"

För mig som tränare är det att jag indirekt berättar för mitt lag och hela
Sverige att det är helt okej att vi förlorar ca 8 matcher i år. För mig är
det katastrof att göra ett sådant uttalande.
Målsättningen MÅSTE vara att vinna varje match.
Jag har en tanke och den delar jag gärna med mig.
Om Lilla Torg har en bra dag kan vi vinna mot vem som helst. Det gäller
att ALLA spelare tar sitt ansvar och gör sitt yttersta så att det blir så
bra som möjligt.

Då behöver vi ha 22 bra dagar för att göra en bra säsong och det borde väl
inte vara så svårt när det finns 365 dagar på ett år. Visst finns det
möjlighet till det?

Visst går det att påverka resultatet...
Man kan påverka att man får en bra dag. Många tror att det räcker med att
lägga sig tidigt dagen innan match. Nej, jag är övertygad att det hela
börjar redan på måndagen, hur du äter och dricker under veckan, vilken
sömn du har etc. Sen att man har fokus på varje träning. Man måste vara
disciplinerad hela veckan på nästkommande uppgift och koncentrerar sig på
den prestation som finns inom räckhåll.

Vad har laget tränat på i veckan...?
Förra året ringde en tränare (inte Christian Lind) från ett lag i samma
serie som vi spelade i. Han ringde på förmiddagen samma dag de skulle
spela och frågade om laget de skulle möta, det laget hade vi mött 2 veckor
tidigare. Han fick lite info om laget och vi önskade varandra lycka till.
Hur ska man kunna förvalta och berätta till sina spelare om laget man ska
möta på självaste matchdagen. Om man tar all info på matchdagen undrar jag vad man har tränat på i veckan. Om man ska möta ett lag börjar förberedelserna redan på måndagen. I veckan jobbar man igenom hur man ska bemöta dem på bästa möjliga sätt. Man finslipar det man behöver och jobbar på de detaljer som kan vara avgörande.
Hur ska man kunna göra det på en genomgång innan en match?
Min stora fråga är, vad har de tränat på i veckan?

TILL SIST
Varför envisas journalister, en del tränare och många spelare med att säga
att de har "anfallare" där framme. Hörde senast på TV4 när Barcelona
spelade att de kallade Messi för en anfallare. Jag vill påpeka att ALLA i
laget är anfallare när man har bollen. ALLA är försvarare när man inte har
bollen. Jag säger "forward", man kan säga topp etc...
Men lägg av med att säga anfallare!

Mvh Rickard N

--------------------------------
--------------------------------
                              
Slutligen vill Firman påpeka att imorgon (den 14:e april) kommer Rickard Nordström att bli intervjuad i radion och detta kl 12.35 Det är Malmökanalen som vill göra denna intervju och den kommer vara i direktsändning. Malmökanalen sänder lokalsport varje tisdag mellan 12.00 - 13.00 och på tisdag vill kanalen höra med Rickard Nordström hur det ser ut inför seriepremiären. Frekvensen är 89,2.

---------------------------------
---------------------------------

Presentation

Omröstning

Vad är din inställning till Anna Anka, positiv eller negativ?
 Positiv
 Negativ

Fråga mig

0 besvarade frågor

Firmans egna gästbok

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14
15
16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards