Firman Bloggar!

Alla inlägg den 9 juni 2009

Av Rengbo/Nilsson - 9 juni 2009 22:47




Vår gästbloggare Daniel Olofsson har tidigare varit inne på ämnet fotbollsdomare. Och nu tänker jag ta upp det igen. Inför lördagens match stod jag på två varningar. Och eftersom jag inte kan vara med i dagens match mot IFK Ystad var det tänkt att jag skulle ta min tredje för att åter vara nere på noll.


Sägas bör att jag inte är den fule spelartypen. Jag har nog snittat en varning per säsong de senaste tio åren och denna har garanterat inte varit på grund av ojust spel, det ska gudarna veta.

Tog ett "snack" med domaren...
Av den nyss nämnda anledningen valde jag att ta ett snack med domaren Mikael Kvist inför matchen. Jag sade kort och koncist åt honom hur det hela låg till och att istället för att sparka ner en motståndare var min tanke att i slutet av matchen skjuta bort en boll så jag kunde få mitt gula kort. Så här funkar det i alla divisioner och i alla föreningar. Inget konstigt med det.


Men till saken hör att Mikael Kvist, direkt efter vårt samtal, joggade bort till motståndarlaget och förklarade hur det hela låg till. Och att dem lugnt kunde räkna med att jag minsann inte skulle få någon varning – hur gärna jag än ville. Hmmm.

Skam den som ger sig...
Efter tredje bortsparkningen med tre minuter kvar av matchen kom så till slut min "efterlängtade" varning. Jag kan erkänna att det måste sett otroligt dumt ut och jag ber om ursäkt till alla som inte visste vad det hela handlade om, men vad skulle jag göra. Jag hade trots allt fått en order av ledarstaben. Och jag trodde ju faktiskt att domarna hade en regelbok att rätta sig efter.

Sövestad imponerade!
Vad gäller motståndarlaget Sövestad kan jag bara lyfta på hatten. Laget gjorde en fulländad match och var på hugget från första till sista sekund. Segern var fullständigt rättvis. Deras ena mittback var en ettrig och jobbig *jävel* som ideligen hade kommentarer om både det ena och andra. Sägas bör att han inte var någon större fotbollsspelare då varken höger eller vänster fot verkade vilja som han ville, men man kommer bevisligen långt med inställning. Och vad gäller hans "tuggande" så kan man bara konstatera att det är så det fungerar inom fotbollen. På planen är man bittra fiender och då är i princip alla tjuvknep tillåtna , men efter slutsignalen är allt glömt. Då tar man varandra i handen, tackar för matchen och önskar lycka till i fortsättningen. Och så var det även vid detta tillfället.

Ett klargörande!
Till sist vill Firman klargöra en sak.

Firman har aldrig sagt att Östra Torp står och faller med oss. Det faller på sin egen orimlighet och är i det närmaste patetiskt. Speciellt när truppen är så bred och kompetent som den faktiskt är. Det blev dessutom bevisat ikväll då Östra Torp bortabesegrade IFK Ystad med 2-1, om än efter vissa problem. Kanske är det läge att enbart lägga tisdagsmatcher kommande säsong...
---------
Firman 2/2

Av Rengbo/Nilsson - 9 juni 2009 08:34



Kul med diskussion, fortsätt gärna att lätta era hjärtan genom att skriva in en kommentar! Under dagen kommer vi att publicera ännu en blogg och återigen ska vi försöka röra om i grytan, håll utkik!

---------
Firman

Av Rengbo/Nilsson - 9 juni 2009 08:23



Det har blivit en hel del upprörda känslor gällande Östra Torps och Anderslövs bortamatcher i årets seriespel. Och av kommentarerna att döma var det en känslig punkt som fick sig en påhälsning.

----------
Igår skrev en av våra läsare följande:

"Man kan utgå från att det ligger någon form av taktik bakom när några våra längsta bortamatcher ligger placerade mitt i veckan. Det behöver man inte vara Einstein för att räkna ut"
----------


Personligen spelar det mig ingen större roll.
Genom åren har jag spelat åtskilliga veckomatcher.
Och eftersom mitt yrke som travjournalist ger mig möjligheten att planera mitt arbete ställer det sällan till med problem.
Men jag vet att många av mina medspelare inte har samma möjlighet.


Och vad än personer från österlentrakten säger är jag övertygad om en sak.
Våra tre längsta bortamatcher har inte hamnat mitt i veckan utan anledning. Givetvis är det ett taktiskt rävspel vilket - som är värt att understryka - håller sig till reglementet.
Men frågan är bara: HUR MYCKET SUNT FÖRNUFT LIGGER BAKOM?

---------
Anderslövs Micke Hansson var en annan som kommenterade igår.
"På fredag är det som vi alla vet student i Trelleborg, vi har nån som ska ta studenten och har försökt flytta denna match sedan April månad.

Sövestad har dock vägrat att flytta denna macth för de har OMÖJLIGT med tid mellan April-September, kan bara denna dag. När de sedan kommer med ett förslag, vilket är 18,00 en måndag och vi tackar tveksamt ja (ont om tid att ta sig ut dit) då helt plötslig kan inte de spela den dagen heller. Låter lite konstigt..... eller har jag fel?

----------

Någon från Sövestad som kanske vill kommentera Micke Hanssons inlägg?

----------
Firman 2/2  



Presentation

Omröstning

Vad är din inställning till Anna Anka, positiv eller negativ?
 Positiv
 Negativ

Fråga mig

0 besvarade frågor

Firmans egna gästbok

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20
21
22 23 24 25 26 27
28
29
30
<<< Juni 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards