Firman Bloggar!

Alla inlägg den 11 juni 2009

Av Rengbo/Nilsson - 11 juni 2009 10:24







Det hettar till inför derbyt mot Anderslöv nästa onsdag. Klubblokaler, spelarlöner, hyror, avundsjuka och lobbying har debatten handlat om. Vi har Fransson, Patric A och Mathias j som spelat där och Anderslöv har Smygepågarna Kenny, och bröderna Hansson. Den ena brodern är förresten mycket sympatisk och har rätt inställning i livet för han håller på rätt klubb (Chelsea).


När jag aktiv fotbollsspelare så var Anderslöv en av de tre stora i Trelleborg. IFK och TFF var de andra två. Om jag inte har helt fel så tror jag att de låg i samma serie under några år. Glansen har falnat rejält sedan dess och man går och väntar år efter år på att Anderslöv skall hitta sitt fornstora jag igen. Men det kommer säkert vad det lider.

-------------------------



Nu till nåt helt annat:
Läste min spaltkollega Daniel ”Kvalhjälten” Olofssons berättelse om böter för fortkörning.



”Jag kom körande på en landsväg där hastighetsbegränsningen är 70 km/h mellan Kristianstad och Åhus och plötsligt kommer en polis ut och stoppar mig och vinkar in mig till sidan. Det visar sig att jag kört i 79 km/h och för detta fick jag 1500 kr i böter”.
                                     
Jag funderade om det hade hänt mej när jag kör till jobbet. Om jag blivit stoppad på vägen mellan Smygehamn och Ystad så hade jag vägrat att betala böterna.


Jag anser nämligen att jag har större vetskap om denna väg än alla inspektörer och poliser i världen. Jag har kört denna väg varje arbetsdag i trettio år. Jag kan i princip varje kulle, dold kurva, träd, raksträcka och var och hur man kan och inte kan köra vid den tiden jag kör där.


Ingen kontorsexpert kan inbilla mej att de kan mer om denna väg än jag. Varför skall jag då rätta mig efter deras godtycke?
                                   
Varför är det så att alla skall tvingas till att hålla en minsta gemensamma hastighet. Varför finns det inte rekommenderade hastigheter istället. Om jag anser att jag kan köra i 79 km på en 70-väg så skall väl jag kunna göra det. Men om det händer nåt som jag anses ansvarig för då skall jag också vara beredd på att det kommer att kosta rejält. Istället är det så att staten tar bort ansvaret från individen och stoppar in honom i en form som skall gälla för alla.


Nä, fram för rekommenderad hastighet plus kanske 25 km och inför rejäla böter om det inträffar nåt istället. Har för mig att det var så en gång i tiden. Så behöver inte storebror agera nanny till alla ”fartsyndare” som råkar köra lite över de av någon självutnämnd expert bestämd hastighet som på slentrian, eller vad man skall kalla det, förenklat sitt arbete.


För inte kan väl 70 km/h plötsligt vara en maxhastighet på en väg som tidigare har haft 90 km/h på en stor del av vägsträckan. 70 kan ju dessutom vara en helt livsfarlig hastighet under vissa förhållande.


Men sk. ”vän av ordning” kanske påpekar då att ”det går väl inte, då blir det anarki och hur skulle det se ut om alla gjorde som de ville?


Jo, jag anser att man tar samhällsansvar om man själv svarar för sina handlingar

och inte gömmer sig bakom någon påhittad konstruktion. Skall poliser verkligen behöva stå och lurpassa på helt vanliga människor. Förvandla mr. Svensson till brottsling och döma ut dryga böter för nåt som kunnat hända men inte hänt.


Sen tycker jag som Daniel att kring skolor (Sorry Anders) och inom tättbebyggt område skall det finnas bestämda hastighetsgränser.
                                       
Och Fartkameror…..man tycker att det är bra att man fått ner hastigheten men det är väl inte det primära målet. Målet är väl att få ner olycksstatistiken. Finns det något bevis på att man  verkligen får det med fartkameror. Nu vet trafikanterna var kamerorna står och saktar ner inför dem och ökar efteråt istället. Är det bättre?



Måste ju ha en fråga också:


Vem skrev och framförde denna sång? Aktuell i dagarna.


”Last night I was out driving
Coming home at the end of the working day
I was riding alone through the drizzling rain
On a deserted stretch of a county two-lane
When I came upon a wreck on the highway”


Klassisk låt

  

Lycka till i trafiken// Anders

Presentation

Omröstning

Vad är din inställning till Anna Anka, positiv eller negativ?
 Positiv
 Negativ

Fråga mig

0 besvarade frågor

Firmans egna gästbok

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20
21
22 23 24 25 26 27
28
29
30
<<< Juni 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards