Firman Bloggar!

Alla inlägg under maj 2009

Av Rengbo/Nilsson - 28 maj 2009 11:06





Mål, smaka på ordet.
Mål, är något man strävar efter.
Summan av delmål gör slutmålet.
Man säger att vägen är resans mål.
 
Mål kan var mat, slutpunkt och tal!


Före-mål, slut-mål, del-mål, mål i mun, mål-vakt, mål-görare, dal-mål, mål-are! Mål är ett oerhört vitt begrepp.


I sportens värld är mål avgörande för utgången av matcher. En match utan mål är det bara enstaka tränare som tycker om. Alla i ett lag är viktiga. Utan målvakt, försvarare och mittfält så står sig anfallarna slätt. Men ändå finns det ett sorts skimmer över de speciella målgörarna.
                                   

Gol, tor, goal, strut och balja är bara några uttryck och namn för att göra mål. Hur känns det att göra mål. Ja, för dem som aldrig upplevt det så är det väl enklast att beskriva så här. Att få göra mål är en känsla som ligger nånstans mellan onani och samlag.


Ett bra lag kännetecknas av att de har målskyttar. Alla i ett lag är viktiga men har man ingen som kan göra den sista avgörande dragningen eller stå på rätt ställe och peta in bollen så står man sig slätt.


Alla lags storhetstider innehåller alltid någon eller några stora målskyttar. Kan man ha två toppspelare i anfallet som förstår och samarbetar så blir man också ett vinnarlag.Klinsmann och Matthäeus, Van Basten och Gullit, Ralf Edström och Roland Sandberg, Dan Corneliusson och Torbjörn Nilsson, Mats Magnusson och Lasse Larsson, Benny Mårtensson och Marek Skurzinski var alla spelare som hittade varandra och gjorda varandra bättre. Fotbollshistorien vimlar av dessa radarpar. Wolfsburgs historiska seger i Bundesliga beror till stor del på att de har två fantastiska målgörare i Dzeko och Grafite.

                                    

Sen finns ensamvargarna som t.ex Inzaghi. Nästan alla retar sig på honom i 89 minuter då han springer offside och gnäller men i 90:e så avgör han matchen. Chelsea har Drogba, Henry var en sådan i Arsenal. Romario och gamle Ronaldo Preben Elkjaer i Danmark, Vialli, Allbäck ja historien har frambringat många av dessa ensamvargar som ligger och hugger på allt. Barcelona är speciella då de har tre (3) st riktiga målgörare i Messi, Etoò och just Henry.


Sen finns det målgörare som betyder allt för laget. Maradona, Zlatan, Totti och Gerrard är några av de mest framträdande i denna klass. Mittfältare som gör mål är mer sällsynta men ibland poppar de upp. Lampard, Ronaldinho och Ronaldo är fantastiska spelare med näsa för målet. För att inte tala om alla frisparksskyttar. Beckham och Juninho i Lyon är nog de bästa just nu.


Själv var jag en som gjorde mina mål så nära målet som möjligt. Det gäller bara att stå på rätt plats vid rätt tillfälle och veta var målet finns. Det är medfött. Går inte att träna upp.


Att alltid veta var målet befinner sig gjorde att Zahn gjorde ett fantastiskt mål i fredags, Anders Nilsson gjorde ett liknande mot Blentarp. Ta emot bollen vänd och skjut. Manne gjorde likadant innan han blev skadad. Sjödin besitter också den konsten. Kristoffer ”Ekan” Ekström likaväl (kom snart tillbaks från skadan!).


Nu sticker jag ut hakan och påstår att inget lag inom Trelleborgs kommun har en sån uppsättning av målgörare som Torp har just nu. Fransson och Märta är två mittfältare som hittar allt som oftast målet. Och i vassen lurar Mini, Patrik, Lindahl m.fl som öser in mål i B-laget.  Publiken vill se mål och publiken älskar målgörare.


Så vill ni se mål så vet ni vart ni skall åka.
                                  
Nä, nu har det blivit dags för ett mål mat.


Ha det bra//Anders "34:an" Vedmar.

Av Rengbo/Nilsson - 28 maj 2009 08:51



Torsdag innebär som vanligt att Anders "34:an" Vedmar ska presentera en text. Han väljer åter att göra ett break ifrån sitt "En spalt - peppar och salt" och detta till förmån för benämningen "MÅL". Vi har för avsikt att publicera vid lunchtid!

---------
Firman

Av Rengbo/Nilsson - 27 maj 2009 23:32


Champions League är utan tvekan den största turneringen
och även den turnering alla fotbollsspelare vill vinna.


Gårdagens kamp mellan Barcelona och Manchester United blev
ingen större fotbollsuppvisning men rätt lag vann, utan tvekan!


Messi avgjorde med en riktig mästernick och han bevisade för oss
alla att Ronaldo enbart har titeln som världens bästa på lån…


Paul Scholes borde fått lämna planen lika snabbt som
han kom in på den samma…


Etóo måste stärkt sina aktier rejält,
den typen av målskytt växer inte på träd.



Josep "Pep" Guardiola tog över detta Barcelona 30 juni 2008,
ett år senare har han vunnit 3(!) tunga titlar,
han om någon lär sova gott om natten.


Rooney börjar se lite trött ut och vad händer med Ronaldo nästa säsong?


Frågan man också kan ställa sig är hur storklubben United kommer gå vidare efter förnedringen, har den eminenta Sir Alex mer energi kvar?


Barcelona är verkligen värdiga mästare och jag förstår att Zlatan drömmer om Barca…


--------------------------------------------------------------------------------


Ikväll smäller det igen!
Denna gång handlar det om hemmamatch för Östra Torp mot Skurup!
Östra Torp är på jakt efter den åttonde(!) raka segern…


19.00 är det avspark, välkomna!


----------
Firman 1/2

Av Rengbo/Nilsson - 27 maj 2009 09:28



Imorgon har det blivit dags för en ny text från Anders Vedmar och denna veckan tar han upp ämnet "MÅL". På fredag väntar som vanligt en ny "FRÄCKIS" men även vår gästbloggare Daniel Olofsson dyker upp med ett nytt alster. Alla som prenumererar på TA har kunnat följa Magnus Perssons och Sofie Olins väg mot den gångna helgens bröllop och som enda vän på plats tänker "Kvalhjälten" summera hur det hela förlöpte. Håll utkik!

---------
Firman 

Av Rengbo/Nilsson - 27 maj 2009 08:51




Kristoffer ”Ekan” Ekström ringde i veckan. Han ville bara gratulera till den senaste segern, men kanske framförallt till mina fyra mål i fredags. Han är sådan som person den gode ”Ekan”, väldigt omtänksam. Han påtalade än en gång att han saknar gänget i Östra Torp och inte minst vårt framgångsrika samarbete från fjolåret. Ett samarbete som för övrigt gav 56 mål på 22 matcher och därutöver 30 assist. Alltså totalt 86 poäng, en smått ofattbar siffra levererat under ett fantastiskt och oförglömligt fotbollsår. Han är givetvis väl medveten om att det rullar på ganska bra även detta året ute i Smyge, men visst är det så att vi ändå saknar en duktig fotbollsspelare och en riktigt god vän på såväl träningar som matcher. Han lovade dock att göra sitt bästa för att vara tillbaka inför vinterträningen 2010.


Fotnot:
Lägger man till Martin ”Märta” Jönsson och Martin ”Rengan” Rengbo i statistiken från ifjol landar man på 71 mål och 70 assist på 22 matcher. Alltså totalt 141 poäng!
Men va fan, tänker nu säkert MÅNGA. Fotboll är en lagsport. Hallå, Ni var inte fyra personer på plan. Och visst är det så. Det är jag helt medveten om. Utan övriga spelare i truppen hade det givetvis aldrig blivit verklighet, men det där med statistik är trots allt ändå ganska roligt...

                                              
NEDRÄKNINGEN HAR INLETTS!
Nedräkningen har nu inletts på allvar. Till helgen smäller det. Fredag morgon klockan 08.00 rullar bussen från Malmö central med sikte mot Stockholm. Elitloppet 2009 ska avgöras. Med på resan har jag min gode vän Alex Nilsson och väl i Stockholm möter andra vänner och kollegor upp, tillsammans går vi en ruskigt rolig helg tillmötes. Dessutom verkar vädergudarna vara med oss. Kanonväder är utlovat och jag har för avsikt att återkomma med såväl bilder som tips under resans gång!


JAG TRODDE FAKTISKT PÅ MFF...
Jag trodde faktiskt att Malmö FF skulle kunna hota IFK Göteborg i måndags. Men ack så fel jag fick. Malmö FF har nu mäktat med ett (!) mål de senaste sju (!) matcherna. En otroligt fantastiskt fruktansvärt usel siffra. Och frågan är väl hur länge styrelsen har tålamod. För visst har väl Roland Nilssons spelare underpresterat, eller är dem inte bättre?
             
De flesta som läser dessa rader har säkert sett bilder från matchen och därmed även Jimmy Dixons tackling mot Robin Söder. Vi pratar om en tackling där han kom med full kraft och dessutom med båda sulorna före. Hade den lille sparven (Söder) varit ett ögonblick längre fram i sitt handlande hade han garanterat fått båda benen brutna. Ingår inte denna typ av tackling i benämningen ”farligt spel” som renderar rött kort kan domareliten lägga ner allt vad möten och utbildning heter. SKANDAL!


VAD ÄR EGENTLIGEN ETT LÖFTE VÄRT?!
Det finns vissa saker som retar mig mer än andra. Det är när folk lovar saker utan att kunna hålla sitt ord. FC Trelleborgs ordförande Roger Carlsson lovade för ett tag sedan att presentera en text om situationen på Ymorvallen, en text som ännu lyser med sin frånvaro. Vad han mer lovade var ett text inför de stundande derbymatcherna mot IFK Trelleborg och Pelister. Men beträffande detta löftet har han dock fortfarande chansen att upprätthålla sin heder…

                              
PLANERING...?
Planering hör liksom till vardagen. Men just det där med planering tänkte nog inte min vän Johan Liljeberg på när han kröp till sängs för sisådär 9 månader sedan. Att det liksom sisådär 9 månader senare skulle vara dags för Elitloppet. Men å andra sidan. Som travbiten måste man ha koll på att Elitloppet ALLTID avgörs sista helgen i maj…
…nu håller jag tummarna för att hans fru Malin återigen lyckas väl med parets andra födsel för det skulle i så fall kunna innebära att åtminstone söndagens begivenheter på travovalen utanför Sundbyberg vore räddade! =)=)=)




Vi har inte hört av "2nd2none" på ett tag. Kan det månne bero på att hans idoler Ulf Larsson och Jimmy Olsson befinner sig i pressade situationer. Nåja, Jimmy Olsson i alla fall. För visst ser det kritiskt ut för IFK-kamraterna och utan stjärnan Wachtmaister i målet hade det inte blivit många inspelade poäng vid det här laget. Vad Uffe Larsson beträffar så känner han sig kanske inte speciellt pressad. Han är ju fri som en fågel och kan välja mellan vilka tränaruppdrag han vill, eller...


FORZA ANDERSLÖV!
Visst, Anderslöv har inte direkt imponerat så här långt i årets seriespel, men är det någonstans som segrarna ska plockas är det på hemmaplan. Och det vore väldigt lämpligt om det skulle kunna bli seger mot Rydsgård på lördag vilket i så fall SKULLE KUNNA innebära 8 poängs ledning efter denna den åttonde omgången.

---------
Firman 2/2

Av Rengbo/Nilsson - 26 maj 2009 15:26



Imorgon har det åter blivit dags för Nilsson att fatta pennan. Denna gång kommer det bland annat att handla om Kristoffer "Ekan" Ekström, planering, påbörjad nedräkning inför helgen samt vad ett löfte egentligen innebär. På torsdag är det sedan dags för Anders "34:an" Vedmar igen och denna gång tar han upp ämnet "MÅL" - intressant läsning väntar, vi lovar!

Gör som många andra, häng med Firman!

---------
Firman

Av Rengbo/Nilsson - 26 maj 2009 14:14




Efter gårdagens ”pik” att jag inte informerat Firmans läsare om mitt tränaruppdrag, så känner jag att jag måste förklara mig :) Jag blev nämligen lika förvånad som alla andra när det stod att jag skulle bli målvaktstränare i IFK.


Bakgrunden är att IFK fortfarande inte betalt ut min lön för det senaste året, men vill fortfarande ha kvar mig i föreningen. Pga. min ryggskada är det osäkert ifall jag kommer spela på elitnivå igen och fick därför förfrågan om jag var intresserad av att utbilda mig till målvaktstränare. Eftersom ordförande i IFK har bra kontakt med Claes Hellgren som är den mest kända (kanske den ända!) målvaktstränaren i Sverige och att han lovat att ställa upp så nappade jag direkt.
                                       
Men min tanke var att innan jag aktivt tog ett tränaruppdrag så skulle jag först sätta mig i ”skolbänken” ett tag. Men TA hade tydligen även pratat med Lars Åberg som sagt att tanken var att jag skulle bli målvaktstränare redan i år för IFK. Något som varken kommunicerats till mig eller Denis.


Så direkt efter jag läst artikeln ringde jag till Denis för att det inte skulle bli några missförstånd. Trots att även Denis var lite förvånad var han efter vårt samtal positiv och vill gärna att jag skulle hjälpa till med målvaktsträningen. Nu 3 dagar senare så har jag fått väldigt mycket positiv respons och har blivit kontaktad av andra tränare som är intresserade av att jag hjälper till. Detta tackar jag TA för.


Ni har säkert också läst nyheten att IFK Trelleborgs damlag har valt att lämna klubben för att följa med sin tränare, Jimmy, till Stavsten. Som IFK:are tycker jag det är dåligt att man inte kunde hitta en lösning för att behålla detta lag och tränare som alltid ställt upp för föreningen och har en enormt bra sammanhållning. Men det är bara till att önska dom lyckat till och hoppas dom blir behandlade bättre i Stavsten. Stavsten har väl inte haft det bästa ryktet att ta hand om dam/tjej lag tidigare, hoppas det ändras nu!!


Träningarna är i full gång för båda A- och B-laget.

A-laget har börjat hårt med att springa 1 mil första träningen och sedan ökat med 1 km för varje dag, efter detta kör man ett 1,5 timmes styrkepass. Kommer garanterat vara ett vältränat lag på handbollsplanen i höst.


Alex Nilsson gjorde under måndagen debut som tränare i B-laget. Med spelare som Damir, Jadde, Mackan och Tom så kan även detta bli ett intressant lag.


Ha det bra // Andy

Av Rengbo/Nilsson - 26 maj 2009 10:14

Inom kort hoppas vi kunna presentera en text från vår handbollsexpert
Andreas Göransson som enligt eget utsago blev felciterad i lördagens TA!

Presentation

Omröstning

Vad är din inställning till Anna Anka, positiv eller negativ?
 Positiv
 Negativ

Fråga mig

0 besvarade frågor

Firmans egna gästbok

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards