Firman Bloggar!

Alla inlägg under april 2009

Av Rengbo/Nilsson - 24 april 2009 10:45



Sigge Hansson har bokstavligt talat tagit fram
SÅGEN och vem är egentligen "FOTBOLLSFRUN"?

Läs mer om detta om en liten stund!

---------
Firman

Av Rengbo/Nilsson - 24 april 2009 09:59






Den ännu ogifta kvinnan satte in en kontaktannons som löd:

Söker en man som inte slår mig, som
inte lämnar mig och som är bra i sängen.


Efter några dagar knackar det på dörren, utanför sitter
en man i rullstol utan varken armar eller ben, och säger:

- Jag är din drömman. Jag kan inte slå dig för jag har inga armar och jag kan inte lämna dig eftersom jag inte har några ben.

- Men är du bra i sängen då, frågade kvinnan.


- Hur tror du jag knackade på dörren, svarade han.

----------
Firman

Av Rengbo/Nilsson - 23 april 2009 10:40


                      
                               HET - HETARE - HETAST - FIRMAN!
                                     
Igår slog vi ännu ett rekord på bloggen då vi hade 408 (!) unika besökare, en minst sagt sagolik rekordputsning. Vi vill givetvis passa på att tacka alla Er som tagit sig tid och hoppas att Ni stannar kvar hos oss!

Längre ner finner Ni en ny "En spalt - peppar och salt" - imorgon väntar ännu en "Fredagsfräckis" och så har vår färske handbollsspion Andreas Göransson lovat att inom kort publisera nya smaskiga uppgifter.


Till detta ska läggas fortsatt småklubbskoll, ständiga tips, gästbloggeri och förhoppningsvis även en hel del annan rolig läsning. Det sägs att man ska sluta när man är på topp, återstår att se om vi är där...

---------
Firman

Av Rengbo/Nilsson - 23 april 2009 10:31


Verkar som om Sigge blev inspirerad av Peppar och Salt och levererade ett eget recept på en god soppa i sin småklubbsblogg. Jag skall prova den vid något tillfälle.


Idag skall spalten handla om njutningsmedel. Jag vet att de flesta som läser vad Firman skriver om är idrottsmän men det hindrar väl inte att man kan njuta av lite förbjudna saker ibland.


För några veckor sedan var jag och J i Köpenhamn för en liten mysweekend. Vi tog tåget över och gick och strosade lite. Längst ner på Ströget på högra sidan räknat från det hållet vi kom, alltså nere vid Kongens Nytorv, ligger en liten sprit- och tobaksaffär. Vi gick in för att köpa en liten Jägermeister och hamnade framför en humidor. En humidor är en förvaringsplats för cigarrer. Vi köpte en ask med smala kubanska Habanas. Jag röker inte men atmosfären i den danska metropolen rättfärdigade synden.


Sen gick vi ner till Nyhavn, jag köpte en öl till mej och ett glas vin till J.

Vi satte oss på en bänk och bara njöt. Solen gassade och cigarren smakade fint. Folklivet, solen, J, ölen, Jägermeistern och cigarren bildade tillsammans en underbar stund av ren glädje. Och det passade perfekt som en inledning till kvällens bravader...


Cigarrer skall avnjutas sakta och sällan. Man behöver inte ta halsbloss utan bara låta röken smeka gommen.

----------
Kommer ihåg ett studiebesök i Odense jag gjorde en gång. Vi hade varit ute på kvällen och hamnat på en pub. Vid bardisken fanns en humidor med många cigarrer i. Medan jag stod där och tittade märkte jag att vår guide, en ung smuk dansk pige, smög upp vid sidan av mig.

Hon sade:
- ”Anders, en äkta cigarr skall vara rullad mellan en kvinnas lår”.


Detta var innan Monica Lewinsky gjorde cigarren ökänd.


Jag blev helt ställd och har tänkt på denna situation flera gånger.


Varför sade jag inte ” vill du provrulla min” eller ”om jag står för cigarren står du för cigarrlådan” eller ”bit inte hårt när du skall SNOPPA av min cigarr”.


Men inget av detta kom över mina läppar. Istället mumlade jag generat något ohörbart och situationen var borta.


Det blev lyckat ändå för vi satt och sjöng Pogues-låtar hela natten lång.
---------

Dagens mat:


Specialbiffar


400-500 g nötfärs

1 ägg

2 morötter

1 pkt Bacon

1-2 msk olivolja

Feta-ost

Salt och peppar


Skala och riv morötterna, skär eller klipp bacon i bitar och blanda in tillsammans med ägget och olivoljan i färsen. Fukta händerna i lite vatten och forma smeten till biffar. Tryck ner en eller två bitar feta-ost i mitten på varje biff. Täck över hålet med lite färs så att osten stängs in i biffen. Stek biffarna på medelvärme (bränn inte dem) ca 5 min per sida. Till detta kan man ha makaroner eller klyftpotatis samt tzatziki-sås och en grönsallad.


Till detta dricker man öl. En kall Carlsberg hof är pricken över i:et.


Efterrätt:

Ett par kulor vaniljglass . Häll på 5 cl vodka, 0,5 cl citron och toppa med lite vitt vin, inte för mycket (den kanske blir för tunn då)  rör om och du har gjort en ”Scruppino”.


Passar perfekt en varm kväll efter maten. Som vanligt kan ni ge henne två med stegrande alkoholhalt så kanske fler saker kan stegra sig innan kvällen är slut...


Njut!


Dagens tävling:
Vem har skrivit denna låt?
Och handlar den verkligen om farinsocker???


”Ah… brown sugar how come you taste so good”


En klassisk låt!


Ha det bra

//Anders "34:an" Vedmar

Av Rengbo/Nilsson - 23 april 2009 10:26


Vi inleder denna dag med att presentera svaret på förra veckans fråga.
Givetvis handlade det om "ULF LUNDELL - JAG GÅR PÅ PROMENADEN"

Tre rätta svar gick att finna och snabbast var:
Larre, följd av JerryFerry och Tobajason!!!!!!!

----------

Ulf Lundell - Jag går på promenaden - av Larre den 16 april 2009 kl 08:58
-
"Tre flaskor röd bourgogne" handlar väl ganska mycket om något som tangerar maten?


Du hittar många kultlåtar och Lundells "Jag går på promenaden" måste väl ändå höra dit? 1975 var man 23 år...fan vilken härlig tid!

Keep up the good work! - av JerryFerry den 16 april 2009 kl 10:41 
-
Måste ju vara Lundell - JAG GÅR PÅ PROMENADEN

- av Tobajason den 16 april 2009 kl 21:07 
-

Inom kort publiserar vi en ny "En spalt - peppar och salt"!
---------
Firman

Av Rengbo/Nilsson - 22 april 2009 21:54


Med gårdagens toppmatch mellan Liverpool och Ryssland, nej förlåt Arsenal, på näthinnan är det svårt att göra en relevant analys...


Elfsborg och MFF bjöd på en underhållande första halvlek som borde resulterat i mer än det mål som Elfsborg gjorde efter hörna.


Andra halvlek var något sämre men MFF lyckades få lite tryck i slutminuterna och detta resulterade i en stolpträff och en ribbträff...


                                         


$$$ - Anders Svensson som gör allt så enkelt och ofta med ett tillslag!

$$ - Teddy Lucic still going strong, enormt placeringssäker!

$ - Molins kunde fått tre $ men då skulle han gjort hattrick!


                                         

En "spark i skrevet" går till den minst sagt USLA markeringen som förgick Elfsborgs nickmål efter hörna! Figueiredo?


Missat inte referatet från matchen mellan BK Häcken - TFF


----------

Firman 1/2


Av Rengbo/Nilsson - 22 april 2009 21:43



Trelleborg fick under måndagskvällen märkligt nog inkassera sin första förlust i årets allsvenska. Märkligt på så sätt att drabbningen mot BK Häcken var en typisk 0-0-match, men som ändå slutade 1-0…

Vår tidigare gästbloggare Dennis Melander uttalade sig för ett tag sedan i den lokala pressen att han själv undviker att se de allsvenska matcherna eftersom dem är så tråkiga. Detta får givetvis ses som ett skott i foten, men efter att ha stått ut kvällens 90 minuter kan vi inte mer än hålla med…

                                        
$$$ - till Paulo José De Oliviera, i folkmun kallad Paulinho, som showade friskt med Yousef Fahkro på dennes vänsterkant och som låg bakom det lilla som faktiskt skapades i denna match.

$$ - till Viktor Norings svettiga räddning i den första halvleken. Ungtuppen befäster alltmer sin plats som given förstemålvakt!

$ - till Rasmus Bengtsson som höll ihop försvaret på ett storstilat sett och som bara blir bättre och bättre.

                                       
Matchens "spark i skrevet" går utan tvekan till tv-kommentatorn August Dunér som var den hittills sämste jag upplevt. Det var ett ständigt "virrvarr" i hans kommentarer och ett tag fanns till och med bortalagets Max Fuxberg på plan, en spelare som faktiskt inte ens fanns med i truppen...

---------
Firman 2/2

Av Rengbo/Nilsson - 22 april 2009 16:00



Ska de båda skånelagen förbli obesegrade även efter kvällens allsvenska omgång? Malmö FF tar sig an Elfsborg medan Trelleborg möter Häcken, båda lagen spelar på bortaplan. Firman har för avsikt att följa den förstnämnda matchen och återkommer under kvällen med nya $-betyg och en ny "spark i skrevet"!

Vi kan även meddela att Anders "34:an" Vedmar nyss levererat en ny upplaga av "En spalt - peppar och salt" och precis som vanligt presenteras den med en stor portion humor. Han tar bland annat upp kulturen på andra sidan sundet och som vanligt blir det också en ny tävling. Denna text sjösätts imorgon förmiddag!

Om Ni har något att förtälja Firman, lägg
en kommentar eller också sänd ett mail till:
firman2009@live.se

Av mailen att döma är det en hel del handbollsintresserade som väntar på nya inlägg från IFK Trelleborgs Andreas Göransson. Vi lovar att han redan nu spetsat pennan och förhoppningsvis kommer Ni inom en snar framtid att få ta del av nya avslöjanden...

En tunnel innehåller alltid en öppning, det gäller bara att se den!

--------
Firman

Presentation

Omröstning

Vad är din inställning till Anna Anka, positiv eller negativ?
 Positiv
 Negativ

Fråga mig

0 besvarade frågor

Firmans egna gästbok

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14
15
16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards